Diverse
Filmer för inspiration?
Den här tråden har 12 inlägg och har lästs 847 gånger.
Senaste inlägget gjort av Calle tis 22 jul kl 11.25 
|
Curandera sön 20 jul kl 00.02 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Jag och min darling börjar ta våra första spännande steg in i tangovärlden, och är himla sugna på att hitta inspiration på olika håll. Bland annat i form av film! Därför undrar jag om ni kan tipsa om filmer med tango i, spelfilmer då alltså, som inte är alltför svåra att få tag i (kan hyras på video eller hittas enkelt på andra sätt). Strictly Ballroom står på listan, vad mer finns? Charlie, alldeles ny |
|
Dise sön 20 jul kl 00.05 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Tango Lesson av Sally Potter! Underbar film. |
|
Mattevs sön 20 jul kl 00.06 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Se här: |
|
KatjaS sön 20 jul kl 00.41 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
om man talar tango/dans-inspiration och dansfilm så finns det massor men varför låta sig hindras av fjuttiga ideer om autenticitet (om en "äkta" tango), eller tango över huvud taget? dirty dancing är för mig (off topic men fortfarande) en klassiker, flashdance har inte fängslat mig på samma sätt sedan har vi kategorin tangokitsch nu kommer jag inte på något mer förutom några små cameos, som i indochine där cathrine denuve dansar med sin (styv)dotter och i änka på låtsas med ricki lake |
|
Curandera sön 20 jul kl 01.02 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Tack för tipsen! :-) Och Matteus, jag visste att det *borde* finnas nån annan som redan tänkt tanken, men jag hittade inget... det ligger under "texter" och inte i forumen väl? Katja, ja brett är roligt! Dansar van Damme tango i videon du pratar om? Det måste ju nästan ses... :D |
|
Elisabeth sön 20 jul kl 01.02 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Den franska filmen "Inte här för att bli älskad" är underbar. |
|
Mattevs sön 20 jul kl 11.19 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Charlotta - jo den ligger faktiskt där nånstans men man måste tänka som en databas för att hitta den genom att leta. Men det finns en väldigt fiffig sökfunktion. Där kan du hitta alla tips folk har lämnat i öppna dagboksinlägg, forumposter och annat också... t ex den här: http://tangoportalen.com/August/blog/1532-film Lycka till...
|
|
Just_Johnny sön 20 jul kl 16.26 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
To film som også indeholder utrolig flot og inspirerende tango (men som begge er meget besværlige at få fat på): Tango Bar (filmen fra 1988 med Raul Julia, ikke Gardel filmen!) Tango Fatal (intens 54 minuters drama fortalt gennem tangoen) Begge film findes desværre kun på halvdårlige DVD-udgivelser der skal special bestilles via internettet. |
|
Just_Johnny sön 20 jul kl 19.40 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Et par links til klip fra nogle af de nævnte titler på YouTube: Sally Potter's The Tango Lesson (Trailer): Carlos Saura's Tango (clip): Ne pas lá pour être amié (Trailer): Bob Sinclair's Kiss My Eyes Musicvideo (m. Jean-Claude Van Damme): Tango Bar (clip): Tango Fatal (trailer): |
|
Calle tis 22 jul kl 08.01 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Filmen "Inte här för att bli älskad" gavs ovan betyget underbar. Håller med om att det är en bra film. Kanske inte så väldigt mycket dans som visas, men stämningen är helt rätt. Filmen går nu under sommaren 2008 då och då på betal-TV-kanalerna Canal+. T.ex. nu natten mot 23:e juli. Ni som sett filmen; Medverkar inte en manlig uppvisningsdansare som man kunnat se på vissa Tangocamp?
|