Om Tangoportalen
Om debatten själv
Den här tråden har 130 inlägg och har lästs 15230 gånger.
Senaste inlägget gjort av Benke lör 6 sep kl 11.06 
|
Paula fre 8 jul 2005 kl 01.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Ha ha ;-).. Voitas me kirjoitella suomeks kanssa ku ollaan niin kansainvälisiä, jookos? Ei käy enään että maassa maan tavalla vai? Ska vi fortsätta att skriva på olika språk här? Dick tycks ju förstå svenska väl så kan inte svaren levereras på svenska, please! :-) |
|
Paula fre 8 jul 2005 kl 01.40 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Förlåt, Dirk menade jag naturligtvis. Det går väl också att ha en tråd på enbart engelska? Men att vi skriver på engelska och svenska huller om buller gillar inte jag :-( heller. |
|
Peter fre 8 jul 2005 kl 01.58 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Rent principiellt går det bra med svenska, norska, danska och engelska på den här portalen. Engelska förstår den stora majoriteten, och det är inte heller första gången som engelska förekommer i forumen, definitivt inte heller den sista. Däremot fungerar inte finska som forumspråk, vilket jag personligen beklagar. Och vad Dirk (som ursprungligen kommer från Tyskland) beträffar, uttrycker han sig nog helst på engelska, även om han läser de skandinaviska språken. Därav språkblandningen. Den är någonting som vi kommer att få dras med på Tangoportalen, framför allt nu när de övriga skandinaviska länderna i allt större utsträckning blir medlemmar. Jag ser personligen fram emot att få se många fler inlägg här på Tangoportalen på norska och danska – och även engelska, där så är nödvändigt. Men visst kan vi göra en ansträngning att uttrycka oss i första hand på något av de skandinaviska språken. När viktiga punkter i diskussionen framförs på engelska är det blott alltför lätt att fortsätta på det inslagna spåret. |
|
Paula fre 8 jul 2005 kl 11.19 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Det där med finskan var ett försök till humor eftersom jag gillade Bertils jämtländska inlägg så skarpt ;-) För min del är det Ok att Dirk skriver sina inlägg på engelska men SVARSINLÄGGEN skulle vara bra att få på svenska även om någon nu skickar inlägg på danska, norska mm... Jag lyckas inte med att slita mig loss från den här portalen, vid varje försök händer det något intressant.... |
|
Berterik fre 8 jul 2005 kl 16.59 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Hej Paula! Akta dig för dialekter, då raderas du ut. Roligt att du fattade galoppen, förutom det konkreta innehållet som var mycket relevant för ämnet. Vi har alla olika stora språkkunskaper och färdigheter att läsa och skriva dem dessutom. Tacksamt när så mycket som möjligt är på svenska för mig och en del andra. |
|
Paula fre 8 jul 2005 kl 18.56 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Javisst! Jag har inga svårigheter med att läsa engelska men att skriva....Njae.. Vad synd att Bertils jämtländska inlägg är borta, tänke försöka liska ut vad han säger..någonting om förarrollen vad det i allafall.... |
|
Dirk lör 9 jul 2005 kl 23.13 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Dear Paula! I have understood from the organizers that this is a Scandinavian forum. I am German living in Copenhagen. We can, if you like, communicate in German, English, Spanish, French, Italian, and possibly Danish, though I don't like the latter one very much. Please, don't expect everybody in here to also be able to write in Swedish. I have tremendous difficulties and need quite some concentration to understand it in the first place. You all understand English so much better than I do your languange. Please understand my position. I'll stay in English. Period! |
|
Paula sön 10 jul 2005 kl 01.52 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Ok,Ok Dirk :-) Jag är bara litet rädd för att diskussionsforumen blir helt engelskspråkiga och det vore tråkigt eftersom vi säkert kan läsa engelska och förstå men, i allafall jag, kan inte skriva det...:-( |
|
(Namnet visas ej) mån 11 jul 2005 kl 04.03 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08 |
Dirk skriver You all understand English so much better than I do your languange. och det är sant vad gäller väldigt många svenskar. I många kretsar i Sverige är det idag så självklart att man ska klara sig bra på engelska, att man sällan tänker på att det finns folk som inte gör det. De som inte är bra på engelska, lär sig dölja det såsom allt annat som man “borde kunna” men inte kan. Ett forum där en alltför stor del av texten är på engelska blir inte läsligt för den som är dålig på engelska. Kan man inte läsa en stor del av inläggen, kan man knappast delta i debatten. Oavsett om man tillåter engelska eller ej, stänger man någon eller några ute. Hur man än vänder sig, etc. Att tillåta engelska eller inte är ett val som förmodligen i botten handlar om vilka man ser som sin väsentligaste målgrupp. Om man främst vänder sig till arbetarklass över 50, gör man ett annat väl än om man tänker sig en ung och välutbildad publik. tror Hanna, som diskuterat en hel del på engelskspråkiga diskussionsforum [disclaimer] Ovanstående består av mina personliga åsikter, reflektioner, iakttagelser och/eller saker jag hört från andra och som jag gärna vill ha synpunkter på. Jag hävdar inte att min iakttagelsebas är enorm, och jag kan inte heller lova att mina slutsatser är riktiga. Om jag ansåg att så var fallet, vore det tämligen meningslöst att diskutera. [/disclaimer] |
|
Maya mån 11 jul 2005 kl 17.46 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.05
|
Med tanke på att man häromveckan kunde läsa att Tangoportalen har över 2000 besökare om dan och på de uppgifter som skvallrar om hur många gånger ett debattinlägg har blivit läst, så tycker jag att det är oroväckande lite folk som deltar i debatten. Jag antar att hos alla finns en ambition att så många av portalens medlemmar som möjligt ska vara med om att göra den levande, men jag vet inte. Fördelarna med detta känner väl alla till. Däremot tror jag mig veta att detta inte har det minsta att göra med vilket språk som debatteras på utan snarare med vilka intentioner det finns i det som sägs och med det som Hanna föreslog när det gällde språkval, nämligen vilket målgrupp man vänder sig till. Jag har flera gånger undrat medan jag läser inläggen, om debattörerna överhuvudtaget tänker på vilka som ev. kommer att läsa deras resonemang förutom de som dom själva namnger. Min starka känsla är att dom inte gör det. Jag ser en del av dom som en mycket liten konstellation där de enbart vänder sig till varandra. De gör detta på ett nästan oklanderligt sätt, de har rätt att göra det, men det känns inte ”inbjudande”. Med risk för att framstå som en komplexfylld varelse måste jag säga att inläggen känns överambitiösa, en aning introverta eller åtminstone elitistiska eftersom de ofta handlar om detaljer i dansen som jag skulle tro att en stor del av tangoutövarna inte befinner sig i närheten av att känna igen. Själv saknar jag viljan till kommunikation… Eller också saknar jag förmågan att ta till mig deras försök att nå även mig med sina tankar om dansen. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte hur det egentligen är. Det är ett känt faktum att det i alla samhällen blir så att hur man än vänder och vrider på det hela så är det alltid några som hamnar utanför ; somliga frivilligt, de flesta inte. Detta sker även här i vårt lilla tangosamhälle. Men ett bättre samhälle bör åtminstone ha en ambition av att alla ska kunna vara med. Jag är totalt okunnig vad gäller engelska och döljer aldrig det. Tvärtom! Eftersom jag gärna vill förstå så brukar jag säga det högt så att jag få hjälp. (Det skulle inte funka att skrika här så jag tar mitt lexikon och mina barn till hjälp…) Men jag skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta användandet av engelskan eller ett annat språk bara för att jag inte behärskar det. Så vitt jag förstår är det ingen här i portalen som har gjort det heller. Så… fortsätt att säga vad ni tycker och tänker på bästa sätt. Fortsätt även att ”lyssna” på bästa sätt. Det brukar få som konsekvens att folk börjar förstå varandra, och därmed närma sig varandra. Absolut nödvändigt om man ska dansa just tango. Nu ska jag bjuda er på en av mina hemligaste drömmar. Jag drömmer om att alla tangoinstruktörerna kommer på den briljanta idén att genomföra en ”alfabetiseringskampanj” genom Sverige. ”Tangoalfabetisering” alltså. Ja, jag kommer från tredje världen så idén med såna kampanjer är inte främmande för mig . Jag drömmer om att de alla tar ett tåg i norr och besöker stad efter stad på sin väg söderut och undervisar oss praktiskt i alla de teoretiska kunskaper de frestar oss med i diskussionsforumet. Eldsjälar i varje stad hjälper till att samla ”de behövande” på lämpligt plats och alla bjuder generöst på mat och logi till de resande. Fotbad och massage för de mest aktiva. I Malmö, min stad, sluter dom led på Bo-01 där Steve, mannen med den STORA härliga famnen, som är engelsktalande – men med mig är han illa tvungen att prata danska eftersom han inte kan spanska - har sett till att även Dirk är på plats. (Jag är lite nyfiken på honom) Detta varar en hel sommar och när hösten kommer så dansas det korrekt_tango i hela Sverige. I Danmark gör man redan det. ;) Ett annat känt faktum är ju att det i alla samhällen finns s.k. ”nyrika”; sådana som på kort tid skaffar sig stora resurser som de – av olika anledningar – skryter med inför de minst bemedlade. Låt oss inte skaffa oss en sån klass i vårt lilla, lilla tangosamhälle! Om någon eller helst några instruktörer skulle nappa på ”alfabetiseringskampanjen” så lovar jag att i gengäld lära mig engelska. Jag börjar öva mig nu: Guys smile, we are dancing tango! |