Skor
Danssneakers
Den här tråden har 5 inlägg och har lästs 1141 gånger.
Senaste inlägget gjort av Gabriella ons 13 aug kl 13.21 
|
Shine fre 20 apr 2007 kl 16.10 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Vad krävs av ett par bra gympadojor för dans? Sulorna ska inte ha för oglidiga, men mer? Kan sådana tunna dojor, riktigt mjuka och smidiga, som brukar användas till kampsport typ taekwondo tänkas funka? http://www.kingstaekwondo.com.au/Images/website%20Leather%20Taekwondo%20Shoes.jpg |
|
Shine lör 5 maj 2007 kl 22.15 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Jag noterar att ingen verkar veta vad som krävs av ett par bra danssneakers. |
|
(Namnet visas ej) sön 6 maj 2007 kl 00.27 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08 |
Problemet är kanske inte att ingen vet, utan att det är helt individuellt vad man trivs i. Jag har två par danssneakers och ett par hybridskor – jazzdans med sneakerssulor. Dessutom ett par engelska folkdansskor med tunna mockasulor och ett par billiga vita gympadojjor som jag också dansat i. Danssneakersen är alldeles för varma för mig, eftersom jag blir väldigt varm, men jag antar att andra trivs i dem eftersom de verkar sälja. Sulorna fungerar olika bra på olika golv. Det ena sneakersparet är lite högre i skaften, och det ger stöd men är också lite begränsande på rörelsefriheten. Det ena parets sulor är bara lite lätt mönstrade, medan det andra har djupare räffling och är mindre hala. Hybridskorna är extremt bekväma och svala men ger definitivt mindre stöd, så jag får spänna smalbenen mer. Samma sak med de billiga vita dojjorna, och likaså med de engelska dansskorna (som är nästan som balettskor), men å andra sidan så känner man sig rätt otvungen i dem, nästan som barfota. Svaret på din fråga är, tror jag, att du får prova dig fram. Det finns nog ingen universallösning när det gäller komfort, och dessutom är alla golv, även trägolv, olika. Ibland är de till och med fläckvis olika (t ex Brunnsgatan och Skansen). Jag har förstått av det du skrivit tidigare att du har problem med fötterna, och då är det ännu svårare att komma med några generella råd. |
|
(Namnet visas ej) mån 7 maj 2007 kl 08.46 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08 |
Borde kanske tillägga att de högskaftade sneakersen är från Rumpf Dancewear. De är enormt varma, men sulorna är bara lätt smörgåsrånrutiga och glider bra. De lägre sneakersen är Bloch Stealth. De är asfula, ser ut som blodpudding, blir varma snabbt och började snabbt lukta illa, men ger väldigt bra stöd för hela foten och har en sula som verkar passa de flesta golv. Hybridskorna är från Capezio, och jag minns inte vad de heter (Pointe - nånting), de har lycra i mellandelen av sulan och är fodrade med något fuktabsorberande och är väldigt svala och sköna. Men, som sagt, de ger inte mycket stöd till foten. Och sulorna ger inte så mycket glid, fast de verkar ha blivit en aning halare sedan jag köpte dem. |
|
Gabriella ons 13 aug kl 13.21 Red: ons 13 aug kl 13.22
|
Angående barfotadans: man pivoterar inte så bra barfota, och det kan göra ont i fotsulorna efter ett tag. Men det finns en sorts mocka-halvsulor som används i fridans som jag tror skulle kunna funka bra. Själv har jag bara använt dem till orientalisk dans. Man får en vadderad mockayta under främre trampdynan, medan tårna och hälen lämnas helt fria, så att man inte behöver halka i onödan. Inte särskilt dyra heller. Jag har alltid gillat att dansa barfota, men det är lite vanskligt att göra det med en partner som bär skor. |