Skor
Argentinske tangosko
Den här tråden har 72 inlägg och har lästs 6048 gånger.
Senaste inlägget gjort av JohannaB ons 23 jul kl 21.17 
|
Solrosen fre 21 okt 2005 kl 17 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Hej, har någon lust att kommentera över skillnaderna, fördelar/nackdelar med en slät skinnsula på tangoskor respektive en mockasula (som jag nyligen sett också är ganska vanlig på dansskor). Är nybörjare som funderar på att köpa ett par skor med klack... |
|
Ralper fre 21 okt 2005 kl 19.49 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Svar till Sophie. Det finns mycket skrivet om dansskor på forumet. Klackhöjder och jag tror även om sulorna. Lycka till! |
|
Solrosen fre 21 okt 2005 kl 20.53 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Ok. Jag hittade inget svar på frågan när jag använde sökfunktionen... |
|
Lisa sön 23 okt 2005 kl 13.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Efter mycket letande kan jag säga, att jag inte heller hittar något om skosulor på forumet. Specificera var, tack!! Sophie, så här tycker jag: Skall man bara ha ett par skor (och det är väl vad man börjar med...) är lädersula att rekommendera. Jag tycker personligen att den funkar på fler typer av golv och är mer skonsam för ovana tangofötter, i synnerhet när man har lite högre klack. Fördelen med mockasula är att man får en fantastisk direktkontakt med golvet. Nackdelen är väl att den därför inte skyddar en ovan fotsula lika bra som läder. När jag skriver detta utgår jag ifrån att lädersulor är tjockare än mocka, vilket de oftast är, men kanske inte alltid. OM du inte själv känner vilken klack som känns bra, vill jag rekommendera att börja med en klackhöjd runt 6 cm. Välj en klack som har lite bredd längst ned mot golvet (alltså inte en som smalnar av hela vägen ned), det ger bra stadga även om klacken i sig inte är tjock. Kolla att det finns tillräckligt med hål i remmarna och att de sitter bekvämt på din fot. Ibland är skorna gjorda så att remmarna hamnar mitt över inre eller yttre fotknölen, vilket inte funkar. Var kräsen när du köper dansskor! Känns de inte som ett par handskar är de knappast värda att satsa på. |
|
Solrosen sön 23 okt 2005 kl 14.07 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Tack! Nu vet jag lite mer. :) |
|
JohannaH mån 24 okt 2005 kl 12.25 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Vill bara lägga till att det finns tips om danssneakers i Var dansar man tango i...?-tråden, på s. 3, om du nu vill alternera klackar med låga skor. När det ändå finns en skotråd (jag har vid en snabb titt inte hittat några gamla) vill jag efterlysa relativt breda skor med medelhög klack. Finns det någon som har tips för hallux valgus-fötter (i tidigt stadium)? Jag trivs inte i sneakers men klarar inte riktigt höga klackar och alltför smala skor. Har hört att det ska finnas dansskor med liten platå som både höjer upp och skonar fotsulorna, men jag har aldrig hittat några. |
|
JohannaB mån 24 okt 2005 kl 12.43 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Jag brukar använda skor med platå, men då har det varit specialbeställda skor, t ex Suipacha 256 eller italienska Paoul. Med Suipacha måste man vara extremt noga med att specificera beställningen, eftersom de slarvar ibland. Jag har aldrig sett skor med platå i lager, utan man måste nog beställa. Jag har väldigt känsliga trampdynor, så för mig är det väldigt skönt med en halv eller en centimeters platå. Däremot försvinner en del av rörligheten i skon. Detta är dock för mig bara bra då mina fötter är överrörliga. För den som vill ha total kontakt med golvet passar kanske de mjuka öppna skorna bättre. Mina fötter vill dock ha så lite kontakt med golvet som möjligt :-(, därför använder jag platå. |
|
Lisa tis 25 okt 2005 kl 10.53 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Amerikanska Tara har också platåskor, med olika klackhöjder. Tara gjorde först tangoskor exklusivt men har nu breddat sig för att rikta in sig på en större marknad. Skorna är dock suveräna dansmässigt! Beställa över nätet gäller, tyvärr, om man inte är i USA. Två gånger av tre har det fungerat utmärkt för mig. Mitt första par var en upplevelse, fantastiska!! Använder dem fortfarande. Det är som att ha tofflor på sig. Mitt andra par var platå, de är bra, men platå är inte min grej riktigt. Det är dock suveränt att ha dem om man hamnar på en milonga med stengolv! 22tangoshoes.com |
|
(Namnet visas ej) tis 8 nov 2005 kl 16.52 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07 |
Hej alla Mina nya dansskor är jättesköna och jag skulle vilja ha dom hela dagarna, men tyvärr var dom glashala under sulan så jag höll på att komma på glid på ett mycket farligt sätt. Därför valde jag att gå med dom på jobbet en dag. Och nu är sulan ganska idealisk att gå och dansa med. istället visar sig klacken ha tryckt fram spikar lite lätt och hårt trä och spikar har blivit lite för halt.Så nu är det bra där framme men halt där bak istället. Någon som kan rekommendera en metod för detta och en skomakare som vet vad vi pratar om.? Jag vet att det finns en bra skomakare i Skanstull men han har tagit “timeout” och jag vill bara dansa vidare.... Taxam för tips Annmari |
|
Ella ons 9 nov 2005 kl 21.04 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Hej Annmari! Jag rekommenderar dej att gå till Skomakeri Framåt i Gamla Stan, Sven Vintappares gränd 2. De har ett utmärkt material till klackarna som heter “Silencio”: mjukt, sviktande, ger grepp coh gnisslar inte. Dessutom hållbart. Rent gummimaterial under klackarna brukar inte hålla för mej. Jag tror att det är ett tyskt blandmaterial- även om Silencio klingar vackert spanskt- och det används också av många skomakare i Buenos Aires, där de som bekant är bra på det här med skor. (Han på 87:an vid Skanstull har inte S, vad jag vet.)Adelante! Dansa o njut. Hälsn Eva-Lena |