Buenos Aires & Argentina
Tangokurs i Buenosaires
Den här tråden har 12 inlägg och har lästs 2991 gånger.
Senaste inlägget gjort av JohannaH tis 1 apr kl 18.31 
|
(Namnet visas ej) tor 6 dec 2007 kl 14.51 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08 |
Hej, jag söker dom bästa tangokurserna/lärare i Bueno? Skall dit i 28de-3jan. Förslag? |
|
Tommysella tor 6 dec 2007 kl 22.08 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Hej Kasper! Var där hela november och gick uteslutande på DNI (Pablo och Danas skola). Av de lärare jag haft så slår de alla när det gäller att förklara hur kroppen fungerar i varje moment i tangon. Varje lektion har varit en aha-upplevelse. De jobbar mycket hur man använder med kroppens centra. Privatlektionerna där rekommenderar jag starkt! Bara hur de lär ut man tar abrazon är en underbar upplevelse... Nu finns det ju väldigt många lärare också som är väldigt bra på andra skolor också :-) Mvh, Tommy |
|
Sonja fre 7 dec 2007 kl 11.44 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Hej Kasper Jag är ingen expert på “bästa-tangodansare i BsAs” och det beror ju också på vad du är ute efter. Jag har nyligen kommit hem därifrån och jag i min tur följde rådet att ta några privatlektioner med Oscar på El Beso. Jag är osäker på hans efternamn. Framför allt lektionen i milonga traspie gav mig något helt annat än alla andra milongakurser jag gått tidigare. Han arbetar med det lilla utrymmet i rummet men med den stora inre gemensamma dansupplevelsen. Den lilla rörelsen i kroppen men den mäktiga inre. Med den “lilla pendlingen” i kroppens uttryck men med en tornado av känslor. Han anpassar alltså sina lektioner mycket efter trånga dansgolv. Det var vad jag ville dela med mig av. Lycka till. Sonja |
|
Pitangus fre 7 dec 2007 kl 17.39 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Med risk för att bli kallad för ordfascist vill jag ändå reagera mot Kaspers något ohemula behandling av namnet på min födelsestad Buenos Aires. Namnet Buenos Aires är tvådelat och ska om det skrivs ut stavas med två ord med varsin versal. Någon annan variant är så vitt jag vet inte aktuell. Vad gäller förkortningar så finns det ett antal som funkar bra och som är betydligt coolare än “Bueno”, som bara Kasper tycks använda. Traditionellt i Sverige har sjömännen alltid kallat staden BA (“be-a”), vilket är rätt gångbart. Argentinarna själva förkortar till BsAs (alternativt Bs.As.), eller också Baires. Avslutningsvis vill jag poängtera att Buenos Aires redan är en förkortning av stadens ursprungliga namn Ciudad de La Santísima Trinidad y Puerto de Santa María del Buen Ayre. :) |
|
Ponce lör 8 dec 2007 kl 10.38 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Sonja, om den Oscar du gick hos på El Beso är en äldre herre (gift och undervisar med Mary Ann) med mustache så tror jag att han heter Casas i efternamn. Jag vet att Oscar Casas har haft workshops på El Beso. Har inte gått hos honom men jag besöker regelbundet hans utmärkta kurser inlagda på YouTube. |
|
Pino lör 8 dec 2007 kl 11.32 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Hej Kasper! Lika lite som det går att säga vad som är rätt och fel tango så går det inte att säga vilka som är dom “bästa” lärarna i BA. Det har givetvis mycket med tycke och smak att göra och sedan oxå vad man är ute efter. När jag var ute efter att lära mig grundteknik, dvs att gå mm gick jag för Alejandra Mantinan. När jag ville ha mer info om giros gick jag hos Julio och Corina. När jag ville utveckla mig som dansare i svårare moment gick jag hos Gustavo Naveira och Maurico Castro. Men sedan är det ju inte alltid att dessa lärare är i BA när man själv är där...Så även om du hittar någon lämplig, så bör de ju helst vara på plats... Sedan kan även jag rekommendera DNI. Pablo och Danas skola. De har en 5-6 par som undervisar på olika nivåer men med samma pedagogik. Det finns massor med olika lektioner/klasser varje dag och man kan “leva” i deras skola hela dagarna. Äta, träfa folk och träna. Privatlektioner är hyfsat billiga. Så även om du inte behöver gå för P&D så har du massor med andra som kan förmedla deras pedagogik och tankar. Sedan finns yoga och en massa annat. Dessutom kan du shoppa båda skor, byxor och allt möjligt på DNI. Men även mindre kända namn kan vara bra. Det gäller ju att hitta det som passar dig Kasper. Därför är det bra att ha en egen uppfattning om vad man vill med sin tango innan man drar till BA. Att “bara” leta efter de “bästa” är egentligen ganska meningslöst. De bästa för mig behöver INTE vara de bästa för dig. Du kan behöva någon med tålamod, värme, humor, intresse etc varvid detta är av totalt ointresse för mig. Lycka till och skulle du kunna specificera vad du är ute efter hjälper jag dig gärna med rekommendationer. MVH Pino Dangiola |
|
Connye lör 8 dec 2007 kl 12.27 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Jag tog privat lektioner av en ung kille som höll praktika på El Besso. Absolut den bästa tangopedagog jag stött på. Önskar att jag hade möjlighet att gå regelbundet hos honom. Han har e-mail martinlorezo77@argentina.com mob i BsAs 15 6178 1604. |
|
Sonja mån 10 dec 2007 kl 22.01 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Daniel, jag har kollat. Han heter Oscar Casas. Fast äldre vet jag inte. Han är yngre än mig!!? Och dig. Han har telefon 054-11-4373-4910 Han tillhör däremot inte de billigaste men det var värt varje dollar. Sonja |
|
Sighmon mån 10 dec 2007 kl 23.20 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Ja han heter Oscar Casas jag tog inga privatkektioner med honom men jag var en stammis på hans gruppklasser och jag kan varmt rekommendera honom, han har en son som heter Oski som är brukar också vara där som extra hjälp. Oscars mantra är 'I don't teach you steps I teach you a concept, try it and see'. Angående privatlektioner jag var också först på DNI och tog en del grupp lektioner samt privat lektioner med olika lärare men sedan fastnade jag för en annan lärare: Carolina Calas i belgrano Tel: 4784-2968(dejar mensaje) Cell: 15-5327-1760(solo urgencias) eMail: info@estudiocalas.com.ar Hon är en ung lärare och helt underbar och ha bra priser. Jag nyligen rekommenderade henne till Per Eskilsson och Arne (Stockholm) om du vill ha en second opinion - de var helt nöjd! Jag bara önskade att jag hade hittat henne från början och inte halvvägs genom resan. |
|
JohannaH mån 31 mar kl 22.59 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Jag blev nyfiken på Oscar Casas och gick till El Beso. I all information jag hittade stod det att Oscar undervisade på vissa tider och sonen Osky på andra. Men det visade sig inte stämma, numera står sonen för praktiskt taget all undervisning. Osky var helt okej som lärare, men jag bliv lite sur över att de inte kunde ge rätt info och att den enda lektion som Oscar enligt muntlig uppgift skulle ha på någon månad ställdes in i sista minuten. Gick vidare på Simons tips och tog några (överraskande billiga) privatlektioner med Carolina Casas, kan instämma i att hon är bra. Min bästa privatlärare var dock Adrián Griffero, kan nås på 4300-7300 el 1561691614 inom BsAs, har inte hans e-postadress. Han dansar fantastiskt mjukt och dynamiskt och är en mycket bra pedagog. Men dyr. (Apropå priser undrar jag vad som är "normalt". Är det så att det varierar enormt eller var det bara jag som råkade hitta en väldigt billig och en väldigt dyr lärare, 70 respektive 200 pesos? ) |