Buenos Aires & Argentina
Taxidansare och turistdansare
Den här tråden har 52 inlägg och har lästs 4139 gånger.
Senaste inlägget gjort av Pitangus mån 4 feb kl 20.33 
|
Karolina fre 24 mar 2006 kl 21.26 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Vad har du for resebyra? Jag haller helt med Paula, forr eller senare kommer du upp pa golvet. Och ovasett om du har partner med dig sa kommer du att fa jobba dig igenom ett lager av turistdansare (argentinare som dansar med turister for att de far betalt av milonga organisatoren, for att turisterna ska kanna sig valkommen och komma tillbaka och fortsatta spendera pengar) |
|
Paula fre 24 mar 2006 kl 21.53 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Jajjamenn...först harvar man runt några varv med turisttangueros ( dom dansar mycket bra ) och sedan avancerar man ett snäpp för varje dag som går...Plötsligt får man sitt livs första TANGO med HONOM som man inte trodde skulle ens titta på en...osv osv...:-D |
|
Jenni mån 27 mar 2006 kl 15.22 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Turistdansare hade jag inte ens tänkt på att det fanns. Undrar vilka det var och hur många av dem som dansade med mig! Hur som helst hade inte jag heller några som helst problem med att få dansa. |
|
Paula mån 27 mar 2006 kl 15.41 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Jag tycker inte att vi ska se “turistdansare” som något negativt. Det är väl där som det är här att det är roligt med nya ansikten och det kan ju vara kul för gubbarna/gummorna att dansa med någon annan än dom som de dansat med dom senaste 10-50 åren :-D ! Kul att de vill dela med sig av sin dans och jag har inte heller någon aning om vilka som var/är sk “turistdansare” och vilka inte är det. Sedan finns det naturligtvis självutnämnda “lärare” här som där och dom är lätta att känna igen eftersom de berömmer din dans “men” tycker att du borde finslipa det eller det.....och det kan han hjälpa till med så klart. I sådana situationer är det bara att tacka och ta emot visitkortet och säga att man återkommer........ Naturligtvis är vi vandrarnde/dansande dollartecken för somliga och det får man leva med samt lära sig att sortera bort eftesom i det stora hela är det ju fantastiskt fint i BA och på milongorna. |
|
Jenni mån 27 mar 2006 kl 16.02 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Ja, självklart är det viktigaste att man får dansa över huvud taget, och är de duktiga är det ju ännu bättre. Hade aldrig hört talas om konceptet tidigare bara. Lärare som delar ut visitkort till höger och vänster har jag självklart hört talas om, men stötte aldrig på någon själv. |
|
Riku mån 27 mar 2006 kl 16.04 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Om jag får gissa lite: jag tror researrangören är en arrangör som anordnar tangoinriktade gruppresor, och då kan det vara ett problem för reseledarna (har jag hört) att para ihop “singelpersoner”. Stor del av den planerade tiden går åt att gå på av reseledarna arrangerade gruppklasser – och då bör man ju ha en danspartner. En annan fråga kan vara att det inte är helt okomplicerat att få två personer som inte känner varandra att dansa kurser ihop varje dag i två veckor... Därav “kravet”, är jag ganska säker på. Betalningen för partner handlar naturligtvis om att hyra en taxidansare i Buenos Aires. Alltså att betala någon som är någorlunda duktig dansare för att följa med och dansa. Inte helt ovanligt, vad jag förstår. Personligen tycker jag det är skönare att resa ensam numera, men första gången åkte jag med en grupp och det var ganska skönt att ha lite organiserad introduktion till BA (fast då var jag förstås rätt färsk...). Det var också skönt att också känna större delen av gruppen. Det hela kommer i slutändan an på vilken slags resa man vill göra. |
|
Benke mån 27 mar 2006 kl 16.13 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Ni är ju själva “turistdansare”! :-) |
|
Peter mån 27 mar 2006 kl 18.19 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Nej, turistdansare är inte turister som dansar. De är av milongaarrangören betalda dansare som dansar med turister, så att de ska känna sig hemma och komma tillbaka. Alltså en sorts taxidansare. |
|
Teresita mån 27 mar 2006 kl 18.26 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Det finns seriösa tangodansare för omkring 3-5 DOLAR i timme som bor i Buenos Aires centrum, ger lektioner och följer till milongorna. Jag brukar när jag reser dit,ta några lektioner hos en sådan. Kan förmedla namn och adress. |
|
Paula mån 27 mar 2006 kl 18.27 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Jag tror inte att detta “turistdansande” förekommer i någon större skala, i såfall skulle det pratas om det mer bland oss turister... |