Personer
Los Dinzel...
Den här tråden har 102 inlägg och har lästs 10424 gånger.
Senaste inlägget gjort av Annanilsson tis 5 jun 2007 kl 01.30 
|
Tommysella fre 9 mar 2007 kl 10.18 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Gloria & Rodolfo Dinzel kommer den 11-13 maj och jag har sett lite på nätet om dem. Har en liten fråga... De verkar ju sälja in något som heter Dinzel-systemet som en del verkar prisa till skyarna... Någon som kan förklara vad det innebär? Mvh, Tommy |
|
Peter fre 9 mar 2007 kl 11.05 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
På Amazon finns deras bok “Tango: Anxious Quest for Freedom” tillgänglig. Det finns sju läsarkommentarer. Två ger dem toppbetyg, resten lägsta möjliga betyg. (http://tinyurl.com/yutcrl). “Kunde inte vara värre”, säger de, medan de andra två säger “Utmärkt beskrivning av fysiken i dansen”. Överhuvudtaget får man alltid höra väldigt kluvna reaktioner på dem. Jag känner erfarna dansare som tagit lektioner för dem och verkligen avskytt det, och andra, lika erfarna, som tyckt mycket om det. Det finns folk som undervisar i Dinzel-systemet i södra Sverige. Det skulle vara intressant att höra vad de har för erfarenheter. |
|
Tommysella fre 9 mar 2007 kl 11.57 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Jo...läste också kommentarerna om boken, och att den mest fick negativ kritik, så därav intresset att höra lite kommentarer om de som använder deras padagogik... |
|
DanielCarlsson fre 9 mar 2007 kl 11.58 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Dinzels tangofilosofi är super! Rent konkret på ett golv med andra par kan det vara svårt att tillämpa i början. Sen tror jag att alla tar olika saker till sig. Positivt Några bra Dinzelidéer 50-50 båda kan föra båda kan följa det är vägen som är målet...ha kul medan du lär dig sjukt många bra övningar för balans och förståelse av dansarnas relation till varandra under en tid då hälften av tangolärarna sa till tjejerna att de bara skulle hålla fast ordentligt så skulle det gå bra, fick båda rollerna alltså en intressant betydelse för dansen. Så fort ngn föröker begränsa tangon så sluta lyssna på dem Negativt Några saker som gör att det kan vara svårt att förstå.... idéen är att hålla allt öppet och att verkligen lämna plats och initiativ till varandra om den ena inte tar denna plats blir det pannkaka Kult och sekterism... i en filosofi där man ska vara öppen blir det märkligt när man sluter sig till endast en skola...en miljö ..en sanning. Idag upplever jag att alltfler mer eller mindre tillämpar olika Dinzelidéer om cirklar trianglar fyrkanter, det som jag tror skiljer sig mest åt är att en pedagogisk grundtanke var att låta eleverna kämpa med verktygen medan de flesta andra ger färdiga lösningar. Har man tålamod lär man sig mycket...men lås bara inte in er ...6 år efter att jag slutade med Dinzelworkshops beundrar jag fortfarande en hel del idéer och övningar och framförallt vissa formuleringar. Ser likheter mellan de olika systemen som folk förespråkar men det är allt bara olika förenklingar modeller....varför behöver vi förstå tangon om vi bara ska dansa den? Varför vill vi hitta alla möjligheter... variation...frihet...uttryck...eller för att undvika närvaron och kramen och allt det innebär? Efter att ha sett allt som är möjligt enligt alla modeller...Tango Nuevo...Dinzel ,mfl..ser jag Jorge Kasper dansa så fritt ...o han säger...dansa som om du aldrig sett tango förut...kan man vara så fri utan att först lära sig en hel massa modeller ? vissa kanske kan... Dinzel säger “vi behöver ramar för att kunna improvisera” och “med de verktyg vi har kan vi träna improvisation” |
|
Pino fre 9 mar 2007 kl 21.11 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
...tänkte redan för ett par dagar sedan skriva ett inlägg när jag fick hjärtklappning av att se att Los Dinzel skulle komma till Stockholm. Jag tror att Daniel är den med mest erfarenhet av Los Dinzel. Arrangör av många många workshops med dem. Så han är väl en av de mest lämpade att svara. Kanske kan du fördjupa ditt svar, Daniel? Jag kan bara relatera till de 12 timmar lektion jag tog nere i Malmö, där den enda feedbacken jag fick var två “very good” och ett “goood” utav herr Dinzel. Fru Dinzel bar svarta glasögon och var helt ointresserad av lektionerna och lekte mest med ett barnbarn tror jag att det var... Något system lärde jag mig inte...och visst var det något om att byta förare...eller snarare ta över förningen mitt i dansen.....men hej och tack...skulle jag summera det hela...men det är ju min personliga kommentar. Tilläggas kan väl att herr Dinzel angett ett nr av steg som finns...tror det var 3600 st...inte för att jag har den minsta anning om hur han kom fram till det..jag antar att det oxå var post Chicho, Naveira och grabbarna.. |
|
urbanogotan lör 10 mar 2007 kl 00.57 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Läser intressanta inlägg om Los Dinzels…och på något sätt får deras tangofilosofi och inlärningsmetodik en positivt bekräftelse, fastän kanske inte som en önskad effekt. Att dansen måste man i första hand söka i sig själv, utifrån ens egna förutsättningar och inte genom att tro att den kommer utifrån som en mirakel eller som en kopia av uppvisningsdansarna…det Dinzels bland annat bidrar med är ett sätt att ta till sig inlärningen av denna dans: och framför allt att det är svårt att lära sig en dans om man inte blir medveten om ens egen kropp och det rummet som utgör våra rörelsemöjligheter, då man blir EN i ett socialt dans. Och för att kunna bli denna njutbara enhet arbetar de med övningar där kommunikation väcks och finslipas… att vara medveten om de språkliga möjligheter som vår kropp och själ har och som gör att vi inte dansar för oss själva…utan i en tydligt förening med vår partner. Men tyvärr har det skapats en föreställning som undertrycker det positiva i att ständigt besökas av argentinska tangolärare och dansare, att det skapas ett kvantitativ övertro på workshops och fortsättningskurser. Att under några timmar bli visad massor med figurer utan att kunna förklara hur kroppen arbetar och involveras i dess genomförandet är tyvärr en sökning utan möjlighet att förstå sig själv i aktionen …och sedan får man kämpa i tron att det är figuren man gör fel…Så självklart är Dinzels förslag av en annan karaktär, att utveckla ens egen dansidentitet. Rodolfo och Gloria Dinzels har tillsammans en samlad erfarenhet som började 1972, de undervisar på tangouniversitetet i Buenos Aires med flera tusen elever, många professionella dansare har gått hos de och många tangolärare tar till sig delar av deras metodik eller dansarbete både i Argentina och internationellt. Här i Skåne är vi faktiskt flera som undevisar i Dinzels anda, vissa av de har under flera år utbildats i Dinzelsystemet i Buenos Aires, många fler åker kontinuerligt till Buenos Aires för att jobba med dansen, tekniken, känslan ellet delta i Rodolfo Dinzels föreläsningar om tangodansens olika dimensioner…men som lilla prinsen säger ”det väsentliga är osynligt för ögonen”. Hur som helst är Dinzels här i Malmö i majmånaden ett mycket bra tillfälle att erfara deras pedagogik och arbetssätt. |
|
DanielCarlsson lör 10 mar 2007 kl 05.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
tja jag undervisar inte i Dinzels systematik...men filosofin bakom känner jag varmt för och mängder av övningar de hittade på har andra sedan jobbat vidare med. Att Dinzels var före andra är bara befängt att försöka säga emot---dansare som Miguel Angel...säger att han gick för Dinzels fram tills Rodolfo sa...nu är du mogen att gå vidare din egen väg osv... Det finns andra i Malmö och runtom som har mer erfarenhet av Dinzels än jag....jag var initivtagare när de första gången kom till Sverige 1998 -1999 och det är jag fortfarande glad för. Sen fortsatte Ana Catalan o Kenjiro att ta hit dem cirka en gång om året och det ska de ha ett tack för. Massor av nöjda elever från deras workshops... viktigare...på den tiden de började var tangon på väg att dö ut... på den tiden de undervisade var alternativen skrämmande... och när min syster var i Argentina var andra lärare som Pino respekterar mer än Dinzels mest sysselsatta med att titta under damernas kjolar och fullständigt ointresserad av att ge tips till följarna ....Jessica såg den moderna tangons fader slå vad med en annan dansare om vem som kunde visa en tjejs trosor mest. hmm tja så upplevelserna är väl olika....det hindrar inte mig från att ha tagit lektioner för Gustavo men utan Jessica...jag upplever nämligen att mängder av dessa andra lärare blivit bättre med åren och mer seriösa. ....om man får ut ngt av en workshop ...ja det beror på en själv! Att tro ngt annat ....det är att tro att man är en åsna och att ngn ska tvinga en att dricka vatten :) Jag kommer ihåg dig på workshopen Pino och det syntes på 100 meters håll att du inte ville vara där....:) att du inte gjorde övningarna med minsta entusiasm...hade jag varit lärare hade jag antagligen inte heller sagt mer än good hahaha Detta var väl så tydlig uppföljning som jag kan ge...ta en lektion av alla ....i bästa fall kan Dinzel ge inspiration att själv leta fram ngt kul i er tango i många år framåt....i sämsta fall tycker ni att der var slöseri med pengar o tid...hmmm jag skulle heller aldrig gå ut och avrekommendera ngn från ngt... jag föredrar att rekommendera... gå på workshops ..gå på milongas.. gå på tangocamphamns tangofestivaler..., dansa på maratons, åk till Sitges, kom till Malmö och Köpen...ta privatlektioner... gör uppvisningar.. åk till Buenos Aires!! Ge er hän! Njut ! Lev! Sök! Flyt ---FLOW" |
|
Pino lör 10 mar 2007 kl 16.09 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
till att börja med ska sägas att jag redigerade mitt förra inlägg minst 7 ggr för göra det mer positivt... Jag är den första att skriva på att man som elev inom dagens tango värld inte kan hålla sig till en lärare. Jag rekommenderar alla mina elever att gå på allt, även saker som är mindre bra...för så ser det ju ut..och det måste man lära sig...men någonstans finns en gräns. Om man inte får uttrycka sina egna erfarenheter vare sig de är politiskt korrekta så faller hela idén med detta forum. Här ställer Tommy, en dansare ifrån Uppsala en fråga. Antingen kan han bara i teorin vara intresserad av att veta vad det handlar om eller så kanske han tänker sig att gå på dessa workshops för att bilda sig en egen uppfattning. Det kan givetvis vara en kombination av båda. I mitt fall hade jag en del kunskap om Los Dinzel innan jag åkte ner till Malmö för att gå på lektioner Jag hade sett intruktonsvideos, sett dem i BA och sett uppvisningsvideos med bensprattel utan like. Men jag hade aldrig tagit några lektioner av dem. Så jag ville inte ha någon uppfattning förrän jag gjort så. Så jag tog 12 timmar med dem. För Tommys information, så lärde jag mig inget om något system eller något som kan uppfattas som något system under dessa 12 timmar. Det kan bero på att de inte lärde ut “systemet” just då eller att de 12 timmarna inte var tillräckligt. Vad vet jag. Det tillfället jag och Daniel pratar om hände för ca 6-7 år sedan. Det enda Gloria gjorde var att visa sekvenserna och sedan sitta och inte ens titta på lektionerna. Enkom detta gör att jag inte kan rekommendera dem och det står jag för. Jag kan än idag inte återge vad deras “system” går ut på. Jag blev aldrig triggad att gå djupare. Det Ruben skriver om är ju intressant och vettigt, trist att jag missade det helt för det är ju onekligen av intresse. Kanske Dinzel har haft en påverkan för många många år sedan. Om det är tillräckligt för att gå på workshops för dem idag, so fine. Detta ska givetvis inte ses som något påhopp på någon som tar eller tagit hit Los Dinzel...det är bara mina egna reflektioner av vad för mig var en av besvikelserna inom mitt tangoliv. För många är Los Dinzels tangohimlen och då är de ju fria att skriva om det här...och jag lovar att inte klanka ner på dem, utan tvärtom jag uppmuntrar folk med en annan uppfattning att dela med sig...på så sätt kan Tommy och andra bilda sig en egen uppfattning och detta forum fyller en ännu bättre funktion. Jag tror att man antingen är väldigt pro Dinzel eller väldigt anti Dinzel. Jag tillhör den senare skaran...så är det bara. ...Personligen när jag har elever som behöver sporras mera, så försöker jag alltid ge dem något extra. Lite andra ideér, lite andra uppslag och kanske tom en och annan tankenöt. Det tycker jag alltid ger mer än att “inte säga mera”. Som sista utväg kan någon extra sekvens slängas in...det brukar fungera bra...och man slipper bitska inlägg sju år senare... |
|
Tommysella lör 10 mar 2007 kl 17.55 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Verkar som man drog igång en rätt intressant tråd :-) Måste börja med att rätta dig Pino... Jag är faktiskt från Gävle :-) Även om jag började lära mig tango i Cambalache och försöker åka ner så ofta som jag kan... :-) Har sett dem nämnas (Dinzel-systemet) så därav anledningen till min fråga när jag nu såg att de kommer besöka Sthlm. Har funderat lite på att det skulle vara intressant att ta någon workshop för att se hur de undervisar... Känner dock inta att jag an inläggen kan säga vad Dinzel-systemet är konkret :-) Det pratas om kommunikationen mellan paren, att vara medveten om ens kropp och hur den fungerar i dansen, men det känns det som många bra lärare redan gör (dock långt ifrån alla). Men vad är just som är Dinzels system? Är det sådant man kanske redan fått av andra instruktörer fast man inte vetat att det är just “Dinzel-metoden”? Men ska också försöka få råd till Juan & Graciana, Tangocamp, 59 grader och en månad i BA, så det blir väl lite ekonomin som får styra... :-) |
|
Maya sön 11 mar 2007 kl 00.51 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.07
|
Jag hatar inte monarkin, jag hatar kungen personligen ... Jag kom att tänka på den formuleringen när jag läste att Pino hade redigerat sin text 7 gånger för att få den lite mer positiv. Det finns även gränser för vad jag kan tro… ;) Tommy , det gjorde du sannerligen! Du som trodde att du hade en liten fråga som du uttryckte det i början, satte igång en ”färggrann debatt” T.o.m. pikanta detaljer har vi fått ta del av. :D Jag hade dansat i några månader på TangoStudio hos Ana Catalán och Kenjiro Sato när jag fick frågan om jag kunde agera som Gloria och Rodolfos tolk under de dagarna de skulle undervisa i Malmö. Jag hade aldrig sett dem då, jag hade förstås hört en del av deras tankar kring tango men alla vet hur mycket man kan ta in som nybörjare… och jag hade hört att Rodolfo hade ett rikt ordförråd och att hans språk var oerhört bildligt. Min vana trogen - att kasta mig i djupt vatten med huvut före - tackade jag ja till uppdraget utan att ha minsta erfarenhet av tolkning och träffade dem båda under en middag på restaurant Brogatan i Malmö, dagen innan jag skulle börja mitt språkliga äventyr… Idag fick jag samma fråga igen. För tredje gången om jag inte minns fel… Det konkretaste jag kan vara – för att försöka besvara din fråga – är att Dinzel systemet är ett metodologiskt system för inlärning av tangodansen utifrån antagandet att själva sökandet i dansen är vägen till individens frihet. Hans, eller deras förslag är att individerna, i det här fallet, mannen och kvinnan i total kommunikation, av fri vilja och totalt jämställda - som i alla samhällen regleras hårt av de olika rådande bestämmelserna - har en möjlighet att slå sig fria och att skaffa sig en plats där dem kan agera fritt via tangodansen. Inte via vilka danser som helst eftersom även danserna är hårt reglerade under musikaliska och koreografiska parametrar. När Rodolfo kom med sina ”nya” tangotankarna var tangon – som Daniel sa tidigare – på väg att försvinna. Bl.a. för att tango förbjöds i Argentina av högerdiktaturernas. När Rodolfo talar om tango, talar han om folket. Om dem som anonymt skapade den dansen han har forskat kring och som är känt i hela världen. Som nyskapare skaffar man sig ofta många fiender. När Rodolfo började prata om jämlikhet i dansen skrämdes säkert många… Att han med ord likställde improvisation med frihet, likaså. I en tid man ville tystna tangon formulerade han det som tidigare bara hade dansats: ”Till skillnad mot slavarna som alltid måste säga ja, har vi i tangon, friheten att stanna till några sekunder och på så sätt dansa tangons stillhet – vi har friheten att säga nej” Han har alltså studerat, forskat kring tangodansens utveckling i en politiskt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Gloria och Rodolfo har dessutom skapat, under många år av pedagogiskt arbete, ett notationsystem för tangodansen som är mycket användbart när man utbildar danspedagoger – vilket de gör fortfarande – och för koreografiskt arbete. Den klassiska dansen har också sådana. Ett av dem skapades av Rudolf von Laban. Jag tycker väldigt mycket om Dinzels tangoidéer. Jag är inte en allätare men jag deltar mer än gärna i andra arrangemangen under mitt sökande. Att jag brukar kasta mig i djupt vatten visste du redan. För alla andra som inte vet svarade jag förra året på Tommys ”kontaktannons” då han sökte en partner till Advanced Extra Nuevo som ingick i Tangocamps undervisningsprogram. Kom till Malmö i maj! :) |