Personer
Intervju med Chicho
Den här tråden har 1 inlägg och har lästs 1394 gånger.
Senaste inlägget gjort av Peter tis 3 maj 2005 kl 23.42 
|
Peter tis 3 maj 2005 kl 23.42 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
ASSEMBLING TANGO “Chicho” Frumboli i en exklusiv intervju med Carlos Bevilacqua för Tangauta, Buenos Aires Många av hans kollegor anser honom vara den mest originelle dansaren i dag. I sina framträdanden verkar han ständigt utvidga katalogen av möjliga rörelser när han sträcker Gustavo Naveiras principer så långt det överhuvudtaget går. Mariano “Chicho” Frumboli bor nu i Frankrike och beundras nästan utan undantag för sin kreativitet. Vid ett av hans besök i Buenos Aires hade vi följande samtal. Hur kommer det sig att du började dansa tango? När jag studerade teatervetenskap 1994 var det en klasskompis som ville att jag skulle börja lära mig tango tillsammans med henne. Jag spelade trummor och föredrog rock, så jag avböjde, men hon insisterade så jag gav med mig till slut. Sen dess har jag inte kunnat sluta dansa. Hur kommer det sig att du aldrig deltagit i någon av de stora tangoshowerna? Det är ingenting jag har lust med. Jag känner mig närmare det sociala dansgolvet. Men din dans är mycket spektakulär... Må så vara, men estetiken är en annan. Även om jag inte medvetet avsett det, tror jag att jag förändrat tangons estetik. När jag började dansa såg jag bara elever som härmade sina lärares stilar. Jag kände mig helt enkelt bara lite friare när jag dansade. Det mesta jag kan har jag lärt mig på milongorna, eftersom jag brukade träna från måndag till söndag. Vad är tango nuevo? Det skulle jag också vilja veta. Vet du inte det? (Ler)Till att börja med har det med marknadsföring att göra, det här med “den nya tangogenerationen”. Å andra sidan tycker jag det är bättre att tala om musiken än om dansen. Många förknippar mig med elektronisk tango, till exempel, kanske på grund av hur jag dansar. Men jag identifierar mig mer med Troilo, Pugliese och D'Arienzo än med elektrotango. Varför väljer du så olika musik till dina framträdanden? Vi väljer musik tio minuter innan vi uppträder, beroende på vår sinnesstämning och atmosfären på platsen. Vi improviserar alltså, vi följer ingen på förhand uppgjord koreografi. Det har jag hämtat från Gustavo (Naveira). Improvisation ger oss saker som man inte kan få när man förbereder en koreografi. Att jag väljer så många olika typer av musik har att göra med att jag tycker att tango ska dansas på många olika sätt och inte bara på ett enda sätt, som i dag. Tangon är en mycket rik form. Jag är musiker, så jag kan inte förstå dansare som rör sig i otakt. Jag kan inte heller fatta hur folk kan dansa utan någon form av inre liv. Du menar att man rör sig utan känsla? Ja, själva essensen har gått helt förlorad. Unga människor kan identifiera sig med mig, men det är uppenbart att det jag dansar till 100% är tango. Vissa kanske inte inser det, med tanke på hur jag klär mig eller hur jag ser ut. Hur kan man öka möjligheterna i dansen? Jag har lärt mig allt jag vet om dansens struktur av Gustavo Naveira. Han var den som hittade ett nytt sätt att öppna tangon. Möjligheterna till nyskapande och utveckling av dansen hänger direkt ihop med att man helt och fullt förstår vad som händer när man dansar. Förr i tiden var kvinnan antingen tvungen att följa mannen så gott hon kunde eller så fick hon muntlig instruktion av honom. I dag har förhållandet mellan man och kvinna mycket mer med återkoppling att göra. Vi kan också se en hel del lekfullhet bland dansarna. Ja, men när man leker kan man hamna precis var som helst. Många av de yngre dansarna leker och söker men de tappar ibland bort själva essensen. Och vad består den essensen av? En stark förbindelse mellan mannen och kvinnan. Nu för tiden kan folk lära sig två eller tre steg och sen gå och dansa. Jag kanske låter som en fanatisk “milonguero”, men jag tycker verkligen att dansritualen inkluderar såna saker som att tänka på hur man håller kvinnan, att känna vilken nivå hon är på, hur mycket hon väger, hur hon känns, och så vidare. Det finns många yngre dansare som inte har någon respekt för äldre dansare. Vi är här tack vare dem. Det är en obruten kedja. I dina annonser talar du om symmetri och om rollbyten. Det är koncept som härstammar från tiden med Gustavo (Naveira) och Fabián (Salas). Min erfarenhet som hockeyspelare hjälpte mig mycket att förstå honom. Symmetri handlar om att det vi kan göra på ena sidan kan vi också göra på den andra. Allt kan ändras, utom omfamningen. Hur lär man ut improvisation? Vi har olika element inom tangodansen. Om man tar fyra såna element och kombinerar dem i en viss ordning så får man en figur. Men för att kunna spela med dem på ett fritt sätt måste du behärska elementen fullständigt. Hur social är den tango som du lär ut? Den är så social som milongan tillåter. När jag går till en plats där folk inte dansar som jag, gör jag inga ganchos, boleos eller hopp, jag anpassar mig till milongan. Och på varje milonga ändrar sig hur mycket plats det finns under kvällens lopp. Jag undervisar i tango; vad du får ut av det beror på dig själv. Ibland upptäcker mina elever nya sätt att göra någonting på och då lär jag mig av dem. Är det höjden av argentinskhet att dansa tango? Absolut. Tangon förbinder en med den argentinska historien och kulturen. När jag dansar tango färdas jag till platser och tider då jag inte själv levde. Jag tror det ligger i blodet. Jag tror tangons betydelse runt om i världen är socialt betingad. Trots internet och mobiltelefoner är ensamheten stor och det råder brist på fysisk kommunikation. Pardanser, och särskilt tango, blir därför mycket attraktiva. Samma sak händer med stämningen som omger tangon, för på en milonga känner man sig innesluten. Hur känner du dig när du kommer in på en milonga? Milongorna har förändrats en hel del. För några år sedan var man tvungen att vara klädd på ett visst sätt, med skjorta, kostym, skor. Nu klär sig alla gudskelov som de vill. Det finns också en jättelik generationsklyfta, både vad gäller dansen och musiken, på grund av de tre årtionden då man inte dansade tango. Det är därför man på milongorna ser folk som antingen är 35 eller yngre eller 65 och äldre. Jag tycker vi borde modernisera tangons koder. Jag har till exempel aldrig använt cabeceon för att bjuda upp, eftersom jag bara dansar med mina vänner, men också för att jag föredrar att gå fram till bordet. Och blir du nobbad? Jag har blivit nobbad många gånger. En gång sa du att amerikaner har svårare att lära sig tango än européer. Varför tror du att det är så? Europa har en viktigare historia och en mer betydelsefull konstvärld. USA är ett yngre land. Men om nordamerikanerna söker efter tangons djupare sociala och kulturella innebörd så kommer de också att finna den. Vart är tangodansen på väg? Jag vet inte. Nånstans är den på väg. Jag gillar det som är på gång, det här sökandet. Allt det här kommer att föra oss till en okänd plats. Jag skulle föredra att vi behöll tangons essens och att vi inte skapar en hybrid. Jag skulle vilja se tangon utvecklas men att vi behöll hjärtlänken och relationen till identiteten och historien. Och vart är du på väg? Jag gör alltid det jag har lust med. Jag har alltid försökt göra sånt som är behagligt. Just nu är det mest behagliga att dansa, men samtidigt att upptäcka och skapa. SNABBFRÅGOR Vad tycker du om att göra på fritiden? - Att göra musik med min dator och att rita. Antag att du går längs en väg och kommer till ett vägskäl: den ena vägen är känd och säker och den andra okänd; vilken väljer du? - Jag skulle följa den okända ett tag. Rytm eller melodi? - Båda. Vilken är din första tanke när du vaknar? - Om hur mycket tid det finns kvar och att inte slösa bort den. Vad tycker du är skojigt? - Att vara med mina vänner. Jag kan ha kul på egen hand genom att titta på en Jerry Lewis-film eller en show med Alfredo Casero. Vad tycker du är tråkigt? - Att slösa bort min tid, så jag försöker att inte hamna i den situationen. En film? - “Kocken, tjuven, frun och hennes älskare” av Peter Greenaway. En bok? - Jag tycker om Quino. River eller Boca? - Huracán. Vad är du stolt över? - Jag är mycket stolt över vem jag är, även om det kan låta arrogant. Det ligger mycket smärta bakom det jag är i dag. Vad skulle du vilja bli i framtiden? - En bra far. |