Personer
Världens bästa tangodansare
Den här tråden har 6 inlägg och har lästs 1689 gånger.
Senaste inlägget gjort av Gunilla_h mån 18 apr 2005 kl 09.56 
|
Gunilla_h mån 28 mar 2005 kl 12.28 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
... jag är nyfiken på vem eller vilka som ni tycker är eller har varit enorma på att dansa tango ... och gärna varför ni tycker det såklart! Jag har hört att Claudia & Esteban dansar en väldigt elegant tango, men jag har inte sett dem själv. Själv gillar jag Gavito ... eftersom jag gillar långa pauseringar i tangon ... mmmmmmm ... |
|
Eva fre 1 apr 2005 kl 21.24 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
Claudia & Esteban, absolut. Jag såg dom första gången augusti 1995. Kanske första gången de var i Sverige. Då var de unga uppvisningsdansare, på scen, framför Sexteto Mayor tror jag det var. Det var Fantasia och inget annat. Aldrig hade vi sett något liknande, så många ganchos mellan varandras ben i ett enormt tempo. Virtuost utan like, men helt utan den tangokänsla de utvecklade några år senare. Idag är äktheten i deras utstrålningen något helt annat. Annars var Andréa och Leandro mina absoluta favoriter pga deras totala musikalitet, där Andréa och hennes improvisatoriska idéer tilläts ta plats. Jag upplevde henne alltid som oerhört innovativ. Tyvärr gick något snett vid senaste besöket i Stockholm, för ca 2 år sedan. Man sa att Leandro hade influensa i kroppen. Men kanske berodde det lika mycket på att de inte längre var ett par privat. Andréa hade ny pojkvän med sig, vars bevakande öga i mina ögon verkade hämmande på uttrycksfullheten. Improvisationen blev mest inlärd koreografi. Men det finns så många skickliga dansare, t ex Damian Esell & Nancy Louzan, och många par med mycket personlig utstralning, som Julio & Corinna eller Mariana Flores & Eduardo Capussi, bara för att nämna några. Det viktigaste för mig är att paret inte försöker vara koreografiskt virtuosa, utan snarare att de går upp totalt både i musiken o sin partner, att man ser att de improviserar i NUET, med äkta känsla … |
|
Pino fre 1 apr 2005 kl 22.59 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
oj vilket ämne. Här finns det säkert lika många åsikter som dansare. Men om ni tar lärartrojkan som undervisar på TangoCamp så finns det enligt mitt tycke: Världens mest pedagogiska och genomtänkta lärarpar: Fabian Salas & Carlolina del Rivero. Deras lektioner är alltid av yttersta klass och båda pratar utmärkt engelska. Världens mest kreativa och musikaliska lärarpar: Chicho Frumboli och Eugenia Parrilla. Inget snack om saken. Ingen annan kommer i närheten. Väldens mest stilrena lärarpar: Esteban Moreno & Claudia Codega. Enkelt. Ta en kamera och fotografera deras uppvisning och se hur många perfekta tangofoton du får på en rulle. 80-90 procent säkert. Gör sedan samma sak men något annat par och procenten har sjunkit markant. Världens bästa på att dansa milonga lärarpar: Har aldrig sett någon i närheten av Eduardo Cappussi och Mariana Flores. Kanske El Tano för hans grymma traspie. Världens trevligaste lärarpar: Här blir det trängre: Flera bud. Julio Balmaceda och Corina del a Rosa är grymt sympatiska när de inte bråkar. Damian Essell och Nancy Louzan får en att känna sig som superkompisar. Daniella och Armando är ett annat supertrevligt par som dessvärre håller sig i BA mesta tiden. Men när det kommer till vem som är världens bästa tangodansare så skulle jag säga: Pablo Veron bland män och Geraldine Rojas bland kvinnorna. Men det finns ju så många....och fler blir det... chau Pino |
|
JanFred tor 14 apr 2005 kl 16.27 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
Det är en fråga som det nästan är omöjligt att svara på. som att svara på “Vem är världens bästa sångare?” Först beror det på vad vi menar med bäst. Bäst på scen? Bäst teknik? Viktigaste stilbildaren? En milonguero som hette Daniel förde bok över alla kvinnor han dansat med. Marta var nummer 8400 någonting. Han hade allstå dansat med åtta och ett halvt tusen kvinnor när han dog för något år sedan. Det var förmodligen någon sorts bäst eller i alla fall mest. Han var kort och tjock och dansade bra men hade förmodligen inte kommit högt på någons lista. Men han tillhörde finalisterna på tävlingen i tango de salón för något år sedan, då tillsammans med Maria Plazaola. Den tävlingen tycker jag var bra idé för att kasta ljus på den sociala dansen. För ett par år sedan ställde mer än 4000 par upp. Sedan uppstod många och långa diskussioner om det var rätt jury och om allt gick rätt till men hur som helst gavdet fokus till den sociala dansen ett tag. På min lista över scendansare kommer Miguel Angel Zotto högt. Långt före storebror Osvaldo. Claudia och Esteban också. Miguel Angel var för övrigt en av initiativtagararna till salóntävlingen. Geraldine har varit en tangostjärna sedan tidiga tonåren och fick alla att tappa hakan redan då. Milonga; Eduardo Capussi och Mariana gillar jag men dom kan liksom aldrig låta bli att göra spex av det hela. Pino: El Tano; hehe, kanske före klockan tre på eftermiddagen för då är han kanske nykter. Elina Roldán kommer högt upp på milongalistan. Men tangon är liksom ingen prestandasport som låter sig mätas och jämföras. Det finns massor av fina dansare på milongas, som aldrig sätter sin fot på en scen och som dansar underbart fint och som är helt anonyma och aldrig hamnar högt på en världsbästa lista men som för mig ändå bidrar till helheten, kanske mer än en del kändisnamn. |
|
Pino tor 14 apr 2005 kl 18.06 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
visst klart att det är svårt och kanske tom dumt att ha någon form av bäst lista.... Vad beträffar El Tano...så tog jag bland annat bort orden “nykter” och “kola” och några till, för att inte vara för verklighetstrogen. Jag kan hålla med om att MAZ är en utomordentlig dansare och viktig tango person, men tycker nog att han är lite limiterad om man tar in hela begreppet tango. Men visst kan han scen tango. Har själv sett honom vid flera tillfällen, senast tango por dos. Bäst är väl egentligen den som dansar lika bra med alla damer/herrar. Åtminstone kan denne föra/följa.. chau |
|
Gunilla_h mån 18 apr 2005 kl 09.56 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.04
|
... jag använde “Världens bästa tangodansare” som rubrik för att inbjuda (provocera?) till inlägg. Jag tycker att en diskussion om vad begreppet kan innefatta är lika (om inte mera) intressant än ett “exakt” svar på frågan. Pinos kommentar om att en bra tangodansare bör kunna dansa med “alla” känns adekvat. Hur påverkas till exempel den individuella dansstilen när ett tangopar bryter upp och byter partner? |