Kropp & Själ
Tango i Toppform
Den här tråden har 26 inlägg och har lästs 2818 gånger.
Senaste inlägget gjort av Pino fre 17 okt kl 14.26 
|
Volt mån 13 okt kl 22.19 Red: mån 13 okt kl 22.22
|
I SVT's program Toppform ska Blossom Tainton få en niondeklass i bättre form. I senaste avsnittet kom argentinsk tango in som en del i processen, se http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1261869 (Nej, det är inte Blossom utan Pino Dangiola som undervisar) Av allt att döma så kommer tango att dyka upp i även kommande avsnitt. Vad tror ni tango kan ge för effekt på niondeklassarna? |
|
Shine tis 14 okt kl 01.19
|
Intervjuaren: Det är ju ganska starka tjejer i den här klassen, hur tror du det går att föra dem? |
|
Jessicanaeser tis 14 okt kl 07.53
|
Ja det är inte helt enkelt att "bara börja" dansa sådär på en gympalektion i 9:an. Tycker personligen man kunde lagt upp klassen på att annorlunda vis. Till exempel pratat om roller och föra/följa. Blossom utrycker sig ju helt knasigt: "de måste ju ha ögonkontakt hela tiden, annars kan man inte följa..." Vem dansar med ögonkontakt hela tiden?! Det kanske hade gett mer ro om de gjort parövningar som inte är direkt tangosteg till att börja med. Men att tangon har mycket att ge unga som gamla är jag övertygad om. Här blir det dock lite väl stereotypt tycker jag. |
|
Knud tis 14 okt kl 09.07
|
Det verker mycket roligt det experiment, med tango i 9:an - skal bli roligt att se hur det utvikler sig. At en pojke tar tag i en flicka - och Blossom prater om ögonkontakt hele tiden - er ju endast småbagateller. Forsök att se det med lite andre ögon - det är inte hele världen men et interessant experiment. Skulle man samtidigt forsöke sälje queer konceptet hadde det kanske inte blitt nåt överhuvudtagit. Ungerne/ lärarne verkede nappe på greijen - lite på skoj och allvar. Det kanske hadde get mer ro ifall man pratet om roller förer/ följe??? eller kanske inte! Teste - få det filmat - på TV eller you - tube så får vi se. |
|
Pino tis 14 okt kl 10.02 Red: tis 14 okt kl 10.06
|
Innan fler drar egna "expert analyser" över vad som visas av Argentinsk Tango på SVT programmet Toppform vill jag ge lite bakgrund.
(Jag hade först tänkt skriva om detta i min dagbok, men pga av tidsbrist och annat blev det inte av....men kul att det tas upp ändå.)
Samma dag som jag blev kontaktad av "Lets dance" ringde Svt och ville att jag skulle hoppa på detta projekt. Att under ca 3 månaders tid (17 inspelningsdagar) vara med i Toppform. Eftersom Natalie var gravid så valde jag att göra det själv. (vilket jag vid flera tillfällen ångrade). Ångrade mig gjorde jag oxå redan efter det första lektionstillfället. Vid tre tillfällen under första lektionen var jag på väg att dra därifrån. Denna skolklass är inget annat än en värsting klass. Inga jätteligister men ALLA pratar och kacklar hela tiden. Ingen är intresserad av muntlig information för det är i stort sett omöjligt att undervisa verbalt. Ingen varken hör eller lyssnar. De bråkar, pratar i telefon, går på toaletten, fejkar skador etc etc... Till många av programmets olika påhittade event kom det inga eller endast ett fåtal. - Så om man inte själv varit närvarande så tror jag att det är svårt att kommentera. Det tar denna klass ca 15 minuter att överhuvudtaget vara tysta innan en vanlig lektion i skolan kan börja!
De två första tillfällen låg på ordinare gympa lektion resten av lektionerna låg efter skoltid....dvs på deras egen fritid...:(
Av det som visas har SVT klippt efter eget bevåg och blandat ihop som de ansett vara TV mässigt och det som visas är inte ens kronologiskt, utan de blandar från alla lektioner..... Totalt spelades det säkert in 20 timmar omkring lektionerna, varav det hitills har det visats ca 3 minuter. Hur kan man då ha åsikter om hur lektionen var upplagd??? - Att från det som visas eller kommer att visas tycker jag att det är meningslöst att kommentera någonting från själva undervisningen, då den inte framkommer, dvs den är ihopklippt huller om buller. Men jag kan säga att jag först försökte på ett sätt men sedan insåg att det inte skulle fungera och fick ändra under pågående lektion för att överhuvudtaget bibehålla någon form av intresse.
- Däremot kan man givetvis ha åsikter om vad som sägs. Givetvis är inte Blossom någon expert på dans, utan en "kom igen nu för fan" tränare.
|
|
Tanguera tis 14 okt kl 12.22 Red: tis 14 okt kl 12.25
|
Knud, säg inte det. Jag har redan undervisat 9:onde klassare i queertango i skolor i Stockholm. Det är inte alldeles enkelt med den här åldersgruppen men det kan funka. Det handlar inte om att queerperspektivet är problematiskt utan det kan tvärtom vara enklare att dansa kille-kille och tjej-tjej. Pino, ja det kan vara en mardröm med den här typen av program, intervjuer etc som vinklas till en skev bild av hur det verkligen var. Men vi vet ju alla att det är lätt att manipulera med media. Trist att du råkade ut för det.
|
|
Pino tis 14 okt kl 12.40
|
Queer inte Queer bla bla etc. Denna 9:e klass hade 4 killar fler än tjejer. Så jag brottades från start med problematiken att ha 4 extra killar. Fast det funkade bra. De körde på. Dvs kille och kille. Vilket faktiskt gjorde att fler och fler ville köra kille och kille samt tjej och tjej...tills det inte föll programmet i smaken. Dvs "de" ville hellre ha killar dansandes med tjejer. (Jag lägger inte in några värderingar...) Jag var ju mest glad att de "dansade" och inte brottades, skrek eller klängde i repen... Det är oxå en helt annan sak att undervisa några utan kameror i ansiktet...sedan är det en helt annan sak att undervisa tex balettakademins elever eller andra mer dans inriktade elever, som jag oxå gjort, än elever som inte bryr sig om något. Jag gick in med en ganska stor förhoppning och entusiasm i detta program, men det vara bara att bita i det sura äpplet och inse faktum....och lägga det hela på en helt annan nivå. |
|
Tanguera tis 14 okt kl 13.02
|
ha, ha, ha! ja, vilken erfarenhet :-) |
|
KAREN tis 14 okt kl 17.57 Red: tis 14 okt kl 18.05
|
Jösses! Blossom Tainton+argentinsk tango=verkligen sant??! Pino, jag tycker att Tony Irving skulle ha varit ett smartare val för det här uppdraget och då skulle det har varit lättare att införa ett queer inslag också. Å andra sidan, är det osäkert om Tony skulle ha tackat 'ja' till den här mardrömska missionen! Jag beundrar er, Pino och Charlotte som har vågat sig på sådant. Men projektet är av sin natur intressant. Tango handlar mycket om medvetenhet, närvaro och kommunikation/förmedling. För de flesta ungdomar idag betyder kommunikation/förmedling att messa, chatta, surfa, mejla och byter MP3 spelare och mobiler sinsemellan. Jag tycker säkert att de här ungdomarna drar någon nytta av att lära sig tänka i andra banor. Jag tittar på tv så extremt sällan. Är det någon här som vet när nästa avsnitt går? |
|
Knud tis 14 okt kl 18.40
|
Nå men det er ju tråkigt, att der blir manipuleret på det vis - så det kan vara en uppmaning till dom, som behärsker medierne, att göre et "rigtig" experiment med ungdommer och tango! det har varit sååå månge tv program om ungdommer, som boxer och går på gym och lyfter skrot - kunne vara interessant om Tango går "hem" i den åldersgrupp. Er der nogon filmmänniska derute, som läser dette så vill jag tipse om en ide, som jag tror kunne bli en fantastisk dokumentar - filme runt om en tangofestival - eller varför inte selveste tangocamp. Nu er jag kanske förutintaget i emnet och tycker pr. definition, att det kunne vare interessant - det er så, men jag tror en sådan dokumentar kunne bli helt utrolig, var jag filmmänniske skulle jag genast gå igang ;-) |