Kulturen
Välgörenhetsmilongor
Den här tråden har 16 inlägg och har lästs 810 gånger.
Senaste inlägget gjort av Maya fre 26 sep kl 17.01 
|
Maya fre 5 sep kl 14.25 Red: lör 6 sep kl 00
|
Här på tangoportalen kan man se att ytterligare ett tangofenomen har dykt upp. Välgörenhetsmilongor. Jag står själv som arrangör för en sådan milonga - till förmån för ESF. För de som inte vet vad ESF - Europeiska Sociala Forum är, har jag lagt en länk som folk kan informera sig och ta medveten ställning för sitt deltagande. Jag ser nu att även Tangokompaniet står för ett sådant arrangemang med tillhörande annons. Min första fråga är egentligen en bedja: Kan ni ge tips på var kan man läsa mer om Sangrilaprojektet? Fråga nummer två är: Är det kenyanska barn som visas på annonsen? Barn från barnhemmet som projektet gäller? Jag reagerar eftersom det handlar om livs levande små men dock, människor som används i reklamen. Jag hoppas att vi kan diskutera detta i god ton. Välgörande hälsningar till er alla! Maya Wiehe
|
|
Maya lör 6 sep kl 11.37
|
Diskussioner om diskussioner är kanske inte så uppiggande och givande, men tystnaden är nästan ännu värre Gabriella. Jag ställde flera frågor angående ett annonserat arrangemang (se ovan) och svaren/kommentarerna dröjer pinsamt länge. Jag avvaktar... Kan hända att arrangörerna inte har ögonen överallt och har helt enkelt inte sett mitt inlägg.
|
|
Tanguera lör 6 sep kl 12.13
|
Jag är volontär och arbetar helt ideellt som inbjuden gäst inom ESF-projektet och undrar också över annonsen? Kan arrangörerna utveckla vad de vill skicka för signal till oss som läser annonsen. |
|
Maya fre 26 sep kl 08.36
|
Nu har jag satt in 2000 kr på ESF's plusgirokonto. Stort tack till alla som bidrog med sin närvaro och/eller sina "morlacos". Ett annat Europa är möjligt! |
|
DanielCarlsson fre 26 sep kl 13.59 Red: fre 26 sep kl 15.50
|
Antar att om ngn undrar ngt på riktigt så frågar de mig det personligen annars tänker jag att det rör sig om ngt konstigt knep för att få publicitet eller ngt annat fult....så övervägde att inte svara när ngn berättade att jag fick en fråga på portalen. När två personer påtalade det tänkte jag ok. jag läser det och ser vad som står-.. Som sagt jag tycker det är ett märkligt sätt att fråga ngn på om man bor i närheten och umgås i samma kretsar. Låt oss då diskutera etik i vår marknadsföring för ett välgörenhetsevent för ett barnhem här även om jag tycker det är märkligt. Det är uppenbart att vi har olika ideer om vad som är etiskt, vad som är lagligt och vad som är välgörande ändamål ! http://www.shangilia.org/ om man vill läsa om Shangilia ! Två barn symboliserar barnhemmet som får stödet. Jag kan förstå vad pengarna går till ! Det handlar inte om en blondin i bikini för att sälja en bil. Det handlar om barn i Kenya i Nairobi. Däremot tycker inte jag att ESFMalmö borde vara med under välgörenhet även om syftet med ESF är ett annat Europa. Kan man stödja barns långsiktiga utveckling i andra länder där de har det svårt kan man förhoppningsvis hjälpa nästa generation att bygga upp ett fungerande land! Barnen är framtiden! Det säger säg självt..Visst man kan ha en bild på ett hus.. eller på pengar men det säger ju inte lika mycket om vad pengarna ska gå till tänker jag. ESF är ett intressant fenomen med många aktiva deltagare som fyller ett politiskt behov.. men välgörenhet? Det kostar ju mer än det smakar...Pengarna kunde ju gå till de som behöver...Ska vi prata politik i tangon..? Är tveksam till att allt måste vara politik. Tänker att tangon kan vara ett forum för möten utan politiska motsättningar men när ni nu drar upp det.. så undrar jag varför det är välgörenhet att sponsra ett event som bidrar till misshandel och upplopp genom att 1. ha utövarna i sina led och 2. ta dem i försvar mot polisen Kanske vi kunde haft en bild för ESF i Malmö med en man med glassplitter i ansiktet? Har annars hört mångas tveksamhet till ESF Malmö som en välgörenhet... för mig står ESF Malmö för massa föredrag och dyra möteslokaler med allt från intressanta teman till mer tveksamma konspirationsteorier och kostnader för Malmö stad på flera miljoner för polisåtgärder för att hindra våldsamma besökare från att stöka till Malmö för mycket? Vart kan vi läsa mer om det ? Självklart tror jag att majoriteten av pengarna går till intressanta föredrag..och med lite god vilja kan man få det till en sträven att lära sig mer o byta erfarenheter.. och det kanske kan leda till att ngn lär sig ngt och kanske gör ngt bra.. ngn gång.. lite abstrakt.. Mer konkret såg vi i Malmö effekterna som tyvärr är mer påtagliga än de långsiktiga effekterna som arrangörerna förhoppningsvis eftersträvar. http://sydsvenskan.se/esf/article370342/Massiv-poliskritik-mot-egna-insatsen.html http://bejcon.webblogg.se/index.html Varför är detta välgörenhet? Hur vet jag att ngn mår bättre av att mina pengar går till 2 miljoner i bara polisåtgärder samtidigt som folk får glassplitter på sig under upploppen? Jag undrar också när vi ska få slut på spammandet på portalen ! Kan vi inte få ha vår mailbox i fred ens här? Det är inte bara oetiskt men olagligt att skicka spam! Spam är oefterfrågade e-postreklam! |
|
Maya fre 26 sep kl 15.53 Red: fre 26 sep kl 15.54
|
Daniel, att jag ställde min fråga till arrangören/arrangörerna till milongan "Dansa för livet" här i forumet, har en enkel förklaring. Min nyfikenhet har ingenting att göra med ditt personliga engagemang i frågan, utan som fenomen här på Portalen där det finns bestämmelser om bilderna vi lägger upp. Är barn med på bilden, reagerar åtminstone jag... Vad det gäller solidaritetesmilongan "Dansa för livet" har jag inga andra synpunkter än "Bra att det görs, hoppas att vi kan bidra med en rejäl slant"! Synd att du inte valde att själv läsa frågan när någon berättade om den för dig... Jag ställde den fredagen den 5 september, nästan två veckor innan det europeiska sociala forumet invigdes. Vad du antar vad andra menar med en fråga, får stå för dig. Vad min intention är, vet bättre jag. Jag garanterar dig att det inte handlade om extra uppmärksamhet. Jag fick en förklaring från en av arrangörerna och känner mig helt nöjd med den. Vad det gäller "spam" garanterar jag dig också att du inte kommer att få flera inbjudningar från mig. Du kunde verkligen har sagt ifrån då du så vänligt svarade på min inbjudan... om det inte är så att du vill använda dig av fula trix och publicera sånt här på forumet. ;)
|
|
DanielCarlsson fre 26 sep kl 16
|
jag ställer inte frågor till specifika personer i nya trådar på portalen- ser det som märkligt ! |
|
DanielCarlsson fre 26 sep kl 16.01 Red: fre 26 sep kl 16.04
|
När det gäller spam menar du att vi ska köra opt out.. att alla ska få reklam från alla fram tills de säger att man inte vill ha det... Lagen säger opt in.. man ska först få reklam när man sagt att man vill ha det och förklaringen är enkel, det finns miljoner företag och vi vill inte att alla konsumenter i världen över ska behöva berätta för alla företag i världen att de inte vill ha deras reklam! Det skulle ta livstider! Ännu mer tid än att skriva onödiga inlägg på portalen! För många liv skulle spillas på att berätta att man inte vill ha reklam!
|
|
Maya fre 26 sep kl 16.17
|
Oh Daniel... Så vitt jag vet har jag aldrig bett dig/Tangokompaniet om reklam och jag har i flera år fått mail från dig/er. Någon sa om dig - här på portalen häromdagen - att det var nästan omöjligt att bli arg på dig... Jag kan hålla med, men jag fruktar att det hör ihop med att det finns en risk att det blir nästan omöjligt att ta dig på fullt allvar... men, men... Vi kanske bor i närheten av varandra men jag har inte din adress... så vi får fortsätta att snacka här... :) |
|
DanielCarlsson fre 26 sep kl 16.40 Red: fre 26 sep kl 16.42
|
1. Tangoportalens e-mail är annorlunda än den vanliga i det att det är omöjligt att anmäla sig till mail här ! Dessutom finns det en kalender så om jag loggar in lär jag ju se vad som händer ändå!
|