Kulturen
Några ord om kulturen under pröva-på-introduktioner?
Den här tråden har 58 inlägg och har lästs 3217 gånger.
Senaste inlägget gjort av DanielCarlsson lör 30 aug kl 12.06 
|
Curandera tis 22 jul kl 14.32 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Jag har glatt kastat mig över tangosajter och tangotext och lärt mig många nya begrepp. Några av dem hade jag emellertid gärna velat ha ett hum om innan jag gav mig ut på ett dansgolv! I fredags var jag på Grönans introtimme och efterföljande danskväll, och (de mycket bra och inspirerande) lärarna uppmuntrade oss att fortsätta dansa när alla de som redan kunde vällde in. Så långt allt bra, och vi fick reda på vad en cortina är, så vi slapp bli alldeles perplexa när La Cucaracha plötsligt dök upp igen och igen. Men det hade varit himlans fint att få reda på lite annat också. Att en tanda är flera låtar, att man inte tackar för sig innan en hel tanda dansats om inget ohemult hemskt händer, är det jag närmast tänker på. Som nybörjare kan det ju annars kännas hemskt pinsamt och jobbigt dagen efter när man får reda på detta om man vågat dansa med någon lite mer van och lyckats förolämpa henom utan att vilja det...! (Jag hoppas och tror dock att Karin insåg att jag inte hade minsta aning Mer man kanske vill ha ett hum om: att det inte bara förekommer den pedagogiska öppna fattningen som lärdes ut - så att man inte tror att tangueran som klistrar sig mot en med självklarhet menar att hen vill något mer än att dansa att den musik som spelas består av både tangos och milongas (nu kanske jag trampar lite i klaveret, men visst låter de rätt olika och visst kan lite av min förvirring i att hitta tempot hänföras till det? Snälla? ...och vad mer? Jag menar alltså inte att varje intropass ska innehålla en lång föreläsning, men några enkla små guidetips om kulturen som kan hjälpa en därute tycker jag vore jättebra. Vad sägs? Idéer på fler saker man vill veta? Dissning av mitt förslag? Reflektioner? |
|
Calle tis 22 jul kl 14.46 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Som nästan ny börjare kan jag bara hålla med om att det finns vissa saker man bör få lära sig tidigt på sina introkurser. Till exempel att det utöver vanlig tango och milonga finns en tredje vanlig typ av dans, nämligen tangovals. Kanske viktigare, även att det finns ett vanligt alternativ till att gå fram och fråga om man vill bjuda upp. Nämligen att bjuda upp med blicken, t.ex. från långt avstånd. Om detta står det mycket på andra platser här på Tangoportalen. |
|
Kerrik tis 22 jul kl 14.59 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
De flesta av oss har varit mer eller mindre nybörjare ... under längre eller kortare tid, så jag tror inte att de missförstånd du upplevde sätter djupa spår hos någon. Däremot så vet jag att man själv upplever det värre än det är.
|
|
Kurre tis 22 jul kl 15.04 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Per Berséus har skrivit några rader om vett och etikett i tango: http://www.berseus.se/tango/vettochetikett.html |
|
Curandera tis 22 jul kl 15.52 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Jättebra länk Bengt Olof, tack! Och tack till skribenten också. Peder, fint om det finns en sån förståelse. Och jag känner inte att det var något stort problem, däremot tror jag att det kan underlätta mycket för nya att känna att de kommer in i tangovärlden om man säger några ord om sånt här under ett intro. |
|
Maya tis 22 jul kl 16.17 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Alldeles riktigt Charlotta! Alldeles i början känns det inte riktigt lämpligt att informera om allt sådant. Det är för mycket information och för lite tango – åtminstone för ivriga nybörjare som vill lära sig att dansa. Däremot är det bra att ha en liten introduktion innan man tar sig ut på den första milonga. Jag har haft en workshop som jag kallar ”Runt om tangon”…. Att komplettera den med att följa med eleverna till första milonga är också en bra idé. |
|
Perberseus tis 22 jul kl 16.36 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Tack Bengt för att du pekade på min gamla vett och etikett-sida. Det ska bli spännande attt själv läsa den och se om jag fortfarande håller med. :-) På Tangokompaniets nybörjarkurser har vi ofta en av lektionerna helt ägnad åt att förklara hur en milonga går till och hur man dansar där (inte den första, dock, men vi kommenterar ju mycket efter hand också). Det brukar bli en lektion med mycket frågor från elevernas sida. |
|
levitte tis 22 jul kl 16.37 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Tack, Beng Olof, den där länken var bra. Nu kan jag bara le rätt generat och lära mig till nästa gång (och hoppas att vare sig Karin eller Charlotta kände något obehag när ni dansade med mig)... Adderat: och tack till Per för att du har skrivit den :-) |
|
Kin tis 22 jul kl 16.47 Red: mån 4 aug kl 19.33
|
Jag satt och lyssnade på någon nybörjarintroduktion på görnan förra året och tyckta att lärarna där vad bland de bästa jag hört just i att förklara lite om kulturen omkring så att nybörjarna inte skulle känna sig så bortkomna och ivägen. Just då minns jag att de påpekade att det är viktigt att hålla igång dansflödet i den yttre delen av dansgolvet och att om man som nybörjare inte klarar hålla ett lagom flöde framåt i dansen är det lämpligast att hålla sig i mitten av dansgolvet. Typiskt ett tips jag tror är skönt att få som ovan dansare som ska försöka finna sin plats och våga dansa bland de mer vana. Att berätta att det är vanligt att dansa en hel tanda och cortinans funktion kan jag tänka mig också är en sak som är skön att få veta. Men för min del blir det ofta när jag bjuder upp en nybörjare så att de glatt tackar för sig efter en eller två danser och det brukar kännas ganska uppenbart att det är för att de inte känner till kutymen att dansa en hel tanda (eller tre-fyra danser om det inte spelas tandor) utan vill vara artiga och är nöjda och vill inte klamra sig fast vid mig. Då tycker jag sämre om när någon på uppenbart lägre nivå än mig inte efter högst fyra-fem danser åtminstone frågor om jag kanske vill sluta och dansa med någon annan, utan håller kvar i mig tills jag måste säga åt dem att "nu vill jag inte dansa med dig längre". Att det spelas både vanlig tango, milonga och tangovals skulle jag inte välja att berätta som det allra första på en kort prova-på. Det finns så mycket annan information att ta in, så en del måsta man sovra bort. Dansmässigt är det ändå så lika att man som ny kan köra samma steg oavsett musik. Att få veta att vissa låtar inte är vanlig tango utan milonga eller vals tror jag inte man har nytta av att veta förrän man bekantat sig tillräckligt med tanogmusik för att höra skillnaden och det räknar jag inte med att fullständiga nybörjare gör. |
|
Knud ons 27 aug kl 09.42
|
När jag kom hem från stockholmens 59 graders festival så upptäckte jag hur bra det är med cortina mellan tandorna - her i skåne er det sällsynt att milongan struktureras upp med cortinas. Varför?? jo till 90 % tömtes dansgulvet i stockholm efter en tanda - och partnerbytte ägde rum - hernere i skåne kan det samma par dansa 6 - 7 - 8 -tandor i rad - och de samma personer sitte och titta när det tex. er obalance i könsfordelingen. dette er min erfaring andre kan givetvis se annorlunde på saken - Jag är av den uppfattningen att uppdelingen med cortinaer strukturerer hele tillställningen upp och hjälper till att skabe en GOD stämning på Milongan. kanske har dette redan diskuterats tidl. kunne vara roligt om andre har åsigter i dette avseende. |

)
)