Kulturen
Upprop: Fira tangons dag den 11 december
Den här tråden har 12 inlägg och har lästs 1345 gånger.
Senaste inlägget gjort av rusitochico sön 9 nov kl 23.02 
|
Perberseus mån 19 nov 2007 kl 15.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Den 11 december föddes Carlos Gardel och Julio De Caro (fast inte samma år), och i Buenos Aires firar man den nationella tangodagen på detta datum. Festen sprider sig över världen, och en särskild tangodag är en fantastisk möjlighet att sprida den argentinska tangon till en större publik! Bjud in till milonga, gör uppvisningar i köpcenter, spela tangomusik på bilstereon med högsta volym och öppna fönster! Håll föreläsningar om tangons historia och framtid! Ge en tangolektion åt tjocka släkten! Spring hem till tio olika icke-tangokompisar med en cd och ge dem var sin blixtkurs i tango! Skicka lobbymejl till riksdagsledamöterna om att ta bort momsen på tangoundervisning! Nämn ordet tango i varenda konversation som du deltar i under hela dagen! Köp en röd ros att sätta tänderna i! Och dansa, dansa, dansa! Låt oss göra den 11 december till tangons dag i hela Sverige! |
|
Angel mån 19 nov 2007 kl 19.16 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Og Norge ;-) |
|
Perberseus mån 19 nov 2007 kl 23.20 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Javisst, ja, i Norge också! :D |
|
Rosenmannen tis 20 nov 2007 kl 11.17 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Låter trevligt! Hoppas alla milongeros/as nappar (ursäkta spanskan)! 11 december var det, en tisdagskväll! |
|
JanFred lör 1 nov kl 12.23 Red: lör 1 nov kl 12.24
|
Carlos Gardels födelsedag och födelseplats har varit en stor fråga i Uruguay och Argentina och till och med föremål för parlamentariska utredningar. För några år sedan blev jag utsälld på nätet av en person från Uruguay för att jag skrev att Carlos Gardels födelsedag enligt papperen var den 11:e december. Diskussionen gäller om han var född i Frankrike, Uruguay och när. Det verkar klart att papperen är konstruerade i efterhand och oklart när och var han var född. Klart verkar vara att han med sin mamma bodde i Uruguay i förskoleåldern och sedan flyttade till Argentina i lågstadieåldern. Med tiden blev han kanske den största stjärnan i tangons historia. Och Julio De Caros födelsedag är ju värd att fira bara den. Han var den stora musikaliska stilbildaren och föregångaren på 1920:talet. Osvaldo Pugliese fick många kompositioner och arrangemang från Julio De Caro. |
|
Tanguera lör 1 nov kl 19.56
|
Jag ska fira i BA på milongan " Mano a Mano" när Martin & Maurizio har uppvisningar och workshops. |
|
Dansa sön 2 nov kl 11.21
|
Tack Lotte, finns det någon annan som har tips o ideér på var man bäst (och kanske minst kaotiskt?) kan fira gubbarna (ursäkta att jag hädar..) Jag är själv i B.A då. Ticketack! |
|
JanFred sön 2 nov kl 13.22
|
En del år har Buenos Aires stad arrangerat evenemang i centrum den 11:e december, med dans, uppvisningar, konserter med mera, på Avénida Corrientes och Plaza de Mayo. Jag tror att Tangons dag inte är ett stort traditionellt evenemang, utan en rätt sen upfinning typ katternas dag, gräsklipparnas dag, volleybolldagen. Ok, dom där hittade jag på... |
|
Dansa sön 2 nov kl 21.20
|
Tack Jan, då kan vi vara kvar i stan och kanske t.o.m hittar en lugn plätt nånstans... svensk som man är, kanske.. jag menar lite grann ibland, till husbehov, eller............Äsch, klart det ska firas! |
|
rusitochico tor 6 nov kl 11.35
|
Hej Marianne , 3 Esquinas kommer att fira den 11 dec. El dia del Tango med en Milonga kl 19-24 , det är sant att det är inte en stort traditionell evenemang especiell för dem som gillar inte Tango, med vi gillar alla tango eller hur ?, varför inte träffas och fira ? att fira man måste hella tiden vara beredd till, tror jag och blir den bästa medel att kämpa mot mörket, det blir som Santa Lucias apokryfisk mestis fest? |