Kulturen
Grekisk tango
Den här tråden har 25 inlägg och har lästs 2064 gånger.
Senaste inlägget gjort av Peter mån 17 sep 2007 kl 13.11 
|
Perberseus ons 12 sep 2007 kl 12.09 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Så här skriver Nationalencyklopedin: tango, pardans som i länder som Argentina, Uruguay, Finland och Grekland utvecklats till en genom sångtexter identitetsbärande populärmusikgenre i 2/4-takt. Grekland? Finns det en grekisk tango som är karaktärsstark nog att mäta sig med den rioplatensiska och den finska? Hur ser den ut? Vet någon? |
|
Shine tor 13 sep 2007 kl 08.35 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Ingen aning, men helt klart står det konstigheter i NE ibland särskilt vad gäller lite mindre “tunga” ämnen. Danskompetensen hos NE:s redaktörer ger jag inte mycket för, faktiskt. Till exempel står under bugg “amerikansk dans, se jitterbug”. 0_0 |
|
Lillemor tor 13 sep 2007 kl 20.39 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Jo det finns grekisk tango! Jag har en dubbel-cd utgiven på The Greek Archives med inspelningar från 30-talet. Musiken är komponerad av greker, framförs av grekiska musiker och sångtexterna är på grekiska! Men det är helt klart “tidstypisk” tango från 30-talet. |
|
Xian tor 13 sep 2007 kl 22.56 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Den kan i a f låta som Ale Möller Band, “Bodjal” är riktigt bra högtryckare. På svt kan man se “Dans i Europa” |
|
Shine tor 13 sep 2007 kl 23.08 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
NE:s formulering är i vilket fall jättemärklig. Nog borde artikelns första mening slå fast att den rioplatensiska tangon kom först och de europeiska är varianter på den? Wikipedianen i mig vill kunna klicka på “redigera sidan”... |
|
Maya tor 13 sep 2007 kl 23.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Du kanske kan be Wikipedianen i dig tipsa NE om tangoportalens ”Texter om Tango - Historia" |
|
Bror fre 14 sep 2007 kl 19.12 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Nog tycker jag att Nationalencyklopedins tangoartikel är välskriven och kunnig. Att klaga över att man inte i en av de inledande meningarna slår fast den riodeplatensiska tangons huvudroll är väl inte riktigt befogat sett mot bakgrunden av att sedan 31 av artikelns 40 rader redogör för just tangons utveckling i Buenos Aires och Montevideo. Helt ointressant för tangon i Rio de la Plata har väl mottagandet i andra länder inte varit: utan 1980-talets tangorenässans i Paris och New York hade musikformen kanske inte så snabbt återfått den plats den har idag i hemländerna. Illustrationen till artikeln är Osvaldo Puglieses Orquesta Típica: mer upplysande än den gängse av svartklädda akrobater. Nej, då kan man i andra uppslagsverk, t o m musiklexikon, finna bättre exempel på ignorans: “Tango. Se sällskapsdans!” Och där följer sedan en redogörelse för hur ballroom tango går till. |
|
Sajberstone fre 14 sep 2007 kl 19.41 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Äntligen ett vettigt inlägg i debatten av någon som har tagit sig tiden att läsa HELA artikeln och inte sågar NE längs fotknölarna pga en ingress. Fö så finns det tidtypisk tango från 20- och 30-talet från de flesta europeiska länder. Själv har jag i min samling tango från Finland, Ryssland, Ungern och turkiet, så det är inte så märkligt att det finns Grekiska tangoinspelningar. Stilen är snarlik varandra antagligen beroende på att man försökte efterlikna det rioplatanska tangon. |
|
Perberseus fre 14 sep 2007 kl 20.12 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Men Sten, på dig låter det ju som att en hel hord av skribenter har hackat ner på tangoartikeln - i själva verket är det ju hittills bara en person som har klagat på artikelns utformning. :) Jag tycker absout inte det är märkligt att det finns/fanns tangomusik i Grekland - men eftersom NE lyfter fram just detta land tillsammans med Argentina, Uruguay och Finland så förväntar man sig kanske att tangokulturen i Grekland skulle vara något alldeles extra, som den ju är i de tre andra nämnda länderna. Att det finns en anledning till att det står just Grekland. Finns det det, eller var det landet bara ett godtyckligt exempel bland många möjliga? |
|
Sajberstone fre 14 sep 2007 kl 20.23 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Tja, ett sätt att ta reda på det är ju att läsa artikeln istället för att spekulera! Eller så kan man göra som Du. Slänga ut frågan och hoppas att någon annan skaffat sig ett konto på NE - å det var det Ju!!! |