Musiken
DJ utbildning
Den här tråden har 39 inlägg och har lästs 3123 gånger.
Senaste inlägget gjort av Fredrik mån 23 nov 2009 kl 01.11 
|
Maya lör 4 jul 2009 kl 09.15 Red: lör 5 sep 2009 kl 12.13
|
Hej alla tangofantaster! Jag har drömt om att bli tango-DJ ganska länge nu, men jag vågar inte. Jag saknar helt enkel säkerhet i rollen. Ni som är aktiva DJ. Skulle ni vilja berätta hur det kom sig att ni blev det och hur er väg dit ser ut? Ni som drömmer om att bli aktiva DJ. Hur tänker ni förverkliga er dröm? Vad är det som gör att ni inte blivit det ännu? Av egoistiska skäl, ber jag er vara generösa och dela med er era tankar. Jag pratar om aktiva DJ eftersom inom mig finns det en passiv sådan... Ni skulle se hur massorna dansar när jag spelar. Taket lyfts och människorna svävar upp till tangoevigheten... För att inte prata om ovationerna jag får... |
|
KAREN lör 4 jul 2009 kl 12.58
|
Hurra, hurra! Härligt - äntligen efter all tjat vågar hon göra något åt saken! Jag kommer så gärna till din premiär! Det var verkligen på tiden! Jag tror att du ska bli en utmärkt 'aktiv dj'! Jag har två kompisar som är dj här på Portalen och jag hoppas att de hör av sig till dig om de inte är bortresta under sommaren med en massa bra tips. Du har den rätta personligheten för det här jobbet och 20,000 tangolåtar som du kan utantill Nu gäller det bara att släppa alla dina spärrar! |
|
Maya lör 4 jul 2009 kl 19.10 Red: lör 4 jul 2009 kl 19.20
|
Stopp där Karen! (Läs detta med panikdrabbad röst) Jag har inte pratat om premiär ännu. Däremot har jag har vågat göra "saker åt saken" hela tiden. Jag har försök ta reda på allt möjligt inom ämnet, jag har bett aktiva DJ att få vara lärling hos dem. Jag har lyssnat på musik och katalogiserat på ett sätt jag funnit lämpligt. Men ändå inte vågat ta det där sista steget. Nu ska jag gå på Mario Orlandos föreläsning (Tango 59º) där jag hoppas kunna skaffa mig det som fattas... (Om inte felet finns just i min personlighet vill säga). Min tanke med tråden är att andra ska berätta om sina egna DJ-erfarenheter/drömmar och så har det blivit, fast via privata meddelande. Helt ok för mig men kanske vore det ändå bra att man ventilerade de här frågorna eftersom det kan finnas fler där ute som befinner sig i samma/liknande situation som jag. Tack för dina uppmuntrande ord! :) |
|
BertilN mån 6 jul 2009 kl 21.09 Red: lör 5 sep 2009 kl 12.13
|
Hej Maya, själv började jag att vara DJ av helt egoistiska själ, vi har en torsdags-Milonga här i Heidelberg som alltid har hört till mitt standard program varje vecka med en väldigt bra DJ. Tyvärr sa fanns det Torsdagar när han inte kunde närvara och istället för att en annan DJ skulle ta över de kvällarna, brände han en hel Milonga pa tre CD skivor. Nu vet jag inte varför men den stämning som infans sig vid dessa CD kvällar var hemsk, det var till och med sa att jag kunde ga pa Milongan och bara av att känna av stämmningen kunde jag säga om DJ:n var där eller inte. Alltsa sa bestämmde jag mig för att sämre än en CD kunde jag inte vara sa att jag var beredd att vara DJ de fa kvällar den andra inte kunde. Som förberedelse hade jag väldigt mucket hjälp av Peter Bengtsons texter över DJ konsten, starkt rekommenderad läsning. Tror ocksa att det finns ett dockument här pa TP över Favoritstycken, är och sa ett bra tipps att lyssna igenom. Pa det viset ökar man sin sangrepertoar. Mitt tips är att sig en grund av favorit sanger fran alla de stora orkestrarna, sen är det lätt att bygga tandas runt dessa. det andra viktiga är att skaffa sig en känsla för olikheterna hos ork. sa att man lätta kann föreställa sig vilken ork. som skulle vara bra för den känsla/stämning som man vill bygga upp. Hoppas att detta hjälper dig att lite, |
|
Emafemma mån 6 jul 2009 kl 21.23
|
Bertil, du satte fingret på de gånger jag satt min laptop på random när jag spelat.. |
|
(Namnet visas ej) mån 6 jul 2009 kl 21.53 |
En viktig sak att tänka på är vilken typ av dans de olika orkestrarna passar till så man ser till att få en variation av dessa under kvällen..... |
|
BertilN mån 6 jul 2009 kl 23.45
|
Guldalderns Favoriter heter dokumentet som jag nämde tidigare |
|
Pitangus tis 7 jul 2009 kl 01.44
|
Jag håller med Bertil, TP:s (Peter Bengtsons fria översättning av Tejas Tangos) råd om hur man DJ:ar är mycket bra och borde bilda skola för den som har ambitioner att bli DJ. I Tejas Tangos originalversion får man också tips om lämpliga tandor man kan komma igång med (se: http://www.tejastango.com/tango_music.html). Av stor vikt är att den som ställer upp som DJ inte bara spelar sina egna favoritlåtar eller sin favoritstil. Man måste ge alla stilar sitt utrymme så att alla smaker blir tillgodosedda. I en vanlig milonga bör också den traditionella tangon vara den som dominerar, för om man spelar för mycket fusion (som många kallar "nuevo") eller alternativt, så får många sitta eftersom det är lättare att dansa "nuevo" till traditionell tango, än vice versa. |
|
Peter tis 7 jul 2009 kl 06.02 Red: tis 7 jul 2009 kl 07.17
|
Jorge, det är inte någon fri översättning. Det finns en hel del redovisade referenser till andra källor, bland annat till Stephen Brown, men det finns ingen "originalversion" någonstans och det vet du. De där artiklarna kom till när jag var webbansvarig för Tango Norte för många år sen, och har uppdaterats och utökats kontinuerligt sen dess. Den artikel Jorge syftar på finns på www.tejastango.com/milongas_djsrole.html och är relativt kort (ta gärna en titt, det är en bra artikel). I den hittar jag två meningar om La Cumparsita som är ungefär likadana, en översikt över hur man kan se på de fyra tangorna inom en tanda, samt en redogörelse för hur olika dansartyper relaterar till olika sorters musik, men det är allt. I övrigt är mina fem artiklar tillsammans ungefär tre gånger så långa och rymmer förutom sånt som är sunt förnuft och tenderar att vara likadant världen över även material, fakta och praktiska tips som faktiskt inte finns någon annanstans. I själva verket är det ju så här att Jorge aldrig missar chansen till ett nålstick när det gäller mig — men det vet ju alla vid det här laget. Att kalla mina fem artiklar för "fria översättningar" är dock lite väl magstarkt. Om du ska baktala mig, Jorge, kan du åtminstone göra det så att jag inte ser det — så slipper jag bry mig. |
|
Pitangus tis 7 jul 2009 kl 11.26
|
Oavsett "inspirationskälla" så är båda artikelserierna, av Stephen och Susan Brown, och Peter Bengtson, mycket bra och borde vara ett obligatorium att läsa för den som vill spela i offentliga sammanhang. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat hur mycket som är hämtat ur den engelskspråkiga artikelserien, men de är i många stycken väldigt lika, så det är lätt att tro att det rör sig om en fri översättning. |