Musiken
Vokal eller instrumental
Den här tråden har 34 inlägg och har lästs 1457 gånger.
Senaste inlägget gjort av Bertola tis 13 maj kl 15.03 
|
rusitochico ons 7 maj kl 14.51 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Hej alla intresserade om tango musik, först vill jag säja att jag klarar inte bra på svenska, men vill jag i all fall börja tala om över en ämne son jag har tänkt igår efter mötet i Milonga Musical och lysnade vad tänker många svenskar tango Djs vad är "bra tango musik att dansa" och tvårtom . Jag va imponerade att titta och konstatera att mer än 40 personer (nästan alla män) var så intresserade om tango musik. Tyvärr tiden var för kort att lämna min ånsikt, men jag tror att många som var där vill öppna en debat. Jag vill börja idåg med min perspektiv, eftersom jag är från San Telmo, Bs.As. och jag var i min tiden som pojke på gatan i Carlos Calvo y Balcarce, vad betyder det ? det betyder att jag har i min minnen (jag är nu ? ålder, je,je) bilder från "era en otro Buenos Aires"...., det var inte bättre än idåg helt klart, men det talar om till mej och relaterar till min hjärta pulser för att börja dansa...! Och detta är en viktig punkt att debatera här , vad kommer först , musik eller dansa ?, om man tittar att nästan alla som började dansa tango utifrån argentina började förs att dansa och senare kommer dem att älskar tango musik, vad är då kontradiktionen ? inget !! men från grunden av vad kommer pulser att börja dansa på en milonga det tycker jag finns ett skilnad mellan BsAs och andra länder....inte illa, men det finns en skilnad, och här vill jag återkomma till igår på Milonga musical, det vår klart att ingen förstod spanska ! ingen fel men hur kan man säja att en lot med El <Polaco> Goyeneche och Troilo, var inte bra att dansa eftersom el compas från orkesta var bara att göra support till el polaco inte till dem som vill dansa.....! och här kommer min fraga, om man inte förstod man kan inte börja fa pulser att dansa från en lot som i grunden har bara poesi, och poesi i tango är så viktig som musik...........! då muchachos y pibas a aprender lunfardo rápido que se pierden mucho. Un saludo bien debute de un milonguero |
|
Gregor ons 7 maj kl 15.55 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
"poesi i tango är så viktig som musik". Förstår man inte det är det svårt att dansa till en låt som har bara poesi.... Tack Maximo, det mest givande jag läst på länge; det finns en mjukhet i dina ord men styrka i din tanke (för många av oss är det tvärt om). Poesi - musik - dans. Förstår man inte orden så förmedlas de med musiken och den känslan ska man gemensamt få ut i dansen? Vi är väl många som hoppas nå dit när vi dansat länge nog, din tanke skyndar på det kanske. Snälla någon: översätt näst sista meningen (i Maximos inlägg). |
|
JohannaB ons 7 maj kl 17.38 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Jag tycker helt enkelt att Goyeneche sjunger för bra för att vara bra att dansa till. Jag vill stanna upp och lyssna på sången, trots att jag inte förstår texten, mina fötter vill inte dansa då. Därför väljer jag andra sångare när jag väljer dansmusik, sådana som håller sig bättre innanför orkesterns ramar. I mitt exempel var också sången mixad mycket starkare än orkestern, vilket gjorde rytmen otydlig, förutom det faktum att orkestern (i mitt tycke) i alltför hög grad följde sångaren istället för tvärtom. Men, som vi också märkte på seminariet igår, åsikterna gick isär i just det fallet och andra skulle gärna ha dansat till den låten. |
|
Gunilla_h ons 7 maj kl 18 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Jag upplever att det procentuellt sett verkar spelas mer tango med sång på milongorna i BA än vad som är vanligt här i Sverige (iaf i Stockholm). Är det kanske ett exempel på det som Maximo uttrycker? Och vad betyder det - har vi nordbor svårare att "dansa till poesin"? |
|
Peter ons 7 maj kl 19.06 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Visst spelas det mer sjungen tango i Argentina. Det finns också sjungna tangor som inte spelas alls till dans, t ex för att texten är för deprimerande (som Canta Pajarito, enligt Mario Orlando). Men oavsett vilket så spelas inte Roberto Goyeneche till dans någonstans vad jag vet. Det är lyssnartango, helt enkelt. Det kan möjligen förekomma något undantag vad gäller den tidige Goyeneche — han sjöng bland annat hos Troilo — men den sene Goyeneche är mer estradör än tangosångare och gör så kraftiga rubaton att det förvirrar dansarna. Goyeneche slutade vara estellibrista ganska tidigt i sin karriär. Samma sak gäller andra sångare: Demares orkester med Miranda anses i BsAs vara lyssnartango, medan man däremot gärna dansar till samma orkester om det är Quintana som sjunger. Och ingen skulle någonsin dansa till Carlos Gardel, tangons nationalmonument. Det är återigen tango som är till för att lyssnas till. |
|
Pitangus ons 7 maj kl 19.36 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
När vi hade brist på tangos här i Mora och jag saknade all erfarenhet av vad som vad dansbart, tog jag med mig några CD:n med Carlos Gardel till praktikan. "Oh, vad fint" sade alla, till dess vi försökte dansa till låtarna, som sedan dess har blivit obedansade... De är vackra att lyssna till, men alldeles för ojämna att dansa till. Jag kan väl också tycka att det är synd att så många inte förstår texterna. Fast ibland kan det väl vara lika bra. Många vackra tangor har så pinsamt dåliga texter att de gott kunde vara helt instrumentala. Texterna, om man förstår dem, är så patetiska, att melodierna faktiskt kan ta stryk av att sammankopplas med dem... Så i vissa fall är den språkliga okunskapen klart förskonande, medan det i andra fall en förståelse skulle lyfta låtarna ännu mer. |
|
JohannaB ons 7 maj kl 21.15 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Nu råkade just det här exemplet vara tidig Goyeneche med Troilo, nämligen Garúa. Det är en helt fantastisk inspelning att lyssna till, tycker jag, men jag vidhåller att den inte är bra som danslåt, eftersom sångaren tar över för mycket. ( Men han blev som sagt mer och mer estradör med åren.) Roligt att det blev en diskussion om det här, det var ju precis det som var syftet med seminariet igår! |
|
Eeva ons 7 maj kl 22.15 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Det känns så främmande och avståndsskapande att lyssna till argentinsk tangomusik som sjungs med texter som man ej förstår, endast något lösryckt ord. Många gånger har jag med sorgset hjärta velat avlägsna mej från dansgolvet just för att jag känner främlingskapet, trots den urfina musiken som finns där i bakgrunden. För mej är det underbart att dansa till "poesi", ryckas med av vackra, känslofyllda, gripande texter som berör och påverkar sinnesstämningen och dansens njutning. Detta kan jag känna och uppleva i finsk tango där texterna kan vara djupt berörande och samstämda med musiken. |
|
Pitangus ons 7 maj kl 23.04 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
Jag tycker också att ämnet är mycket intressant... Den här tråden handlar emellertid om recensioner, så Peter, kan du flytta den här nybildade diskussionen till en lämplig eller ny tråd? |
|
Pitangus ons 7 maj kl 23.10 Red: tor 8 maj kl 08.37
|
(Rune efterlyste översättning av raden muchachos y pibas a aprender lunfardo rápido que se pierden mucho. Vilket betyder "Grabbar och tjejer, lär er lunfardo (=Buenos Aires-slang) fort, för ni går miste om mycket.") |