Musiken
Knaster och andra störningar
Den här tråden har 7 inlägg och har lästs 690 gånger.
Senaste inlägget gjort av (Namnet visas ej) fre 4 jan kl 15.59 
|
(Namnet visas ej) fre 4 jan kl 01.27 |
Över de sista två åren har jag köpt en del CD-skivor med musik från 20-50-tal och en del har varit uthärdligt knastriga. Men en del har rejält störande skorrande ljud och är antagligen reproducerade från stenkakor snarare än från de ursprungliga ljudupptagningarna. Eller så har de bearbetats för att eliminera knaster med påföljden att ljudet blivit dämpat och murrigt. Finns det utgivare som är mer pålitliga än andra när det gäller ljudkvalitet? |
|
PeterStensson fre 4 jan kl 11.31
|
Jag vet inte om det finns någon utgivare som man alltid kan lita på, men BMG:s serie "Collección 78 RPM" håller högre klass ljudmässigt än det mesta jag har träffat på. Sedan är det tyvärr så att många av inspelningarna bara finns i form av stenkakor eftersom chefen för RCA Victor 1962 eller 1963 bestämde att matriserna till tangoskivorna skulle förstöras eftersom försäljningen av tangomusk hämmade försäljningen av nyare musik. När man tänker på det verkar det där med att Nero tuttade på Rom närmast som ett pojkstreck. |
|
Ollerwe fre 4 jan kl 12
|
Det finns en Keith Elshaw som börjat ett restaureringsarbete. Han säljer skivor och erbjuder smakprov på http://totango.net/restorations.html Han berättar lite grand om hur de där masterinspelningarna blev förstörda. Här: http://totango.net/rca.html Det kanske hjälper dig i ditt sökande. |
|
(Namnet visas ej) fre 4 jan kl 12.02 Red: fre 4 jan kl 12.03 |
Bland de senaste skivor jag köpt var två utgivna av BMG Ariola Argentina (Fresedo) och de är nästan plågsamt skorriga så fort det är en ljudtopp. Samma med Gobbi på Lantower, trots att det skryts på omslaget om Superb Sound och remasterización 2006. Det bästa ljudet var på tre Rodriguez-skivor utgivna av DBN/EMI, fast de är just murriga istället för skorriga. Himla synd att matriserna är borta. Jag ska i alla fall hålla utkik efter den där BMG-serien i fortsättningen. Och kolla upp den där restaureraren. Tack! |
|
Jenni fre 4 jan kl 13.10
|
Mike Lavocah på www.milonga.co.uk har rätt bra rekommendationer där just ljudkvaliteten är viktig. Och att det är bra låtar förstås. Han tar också upp vilka märken som är bättre än andra, om jag inte minns fel. |
|
Peter fre 4 jan kl 13.17
|
Jag håller med Peter S om att BMGs "Collección 78 RPM" är ett väldigt bra val. Dessutom har de valt ut bra musik också, nästan genomgående. Keith Elshaws inspelningar var jag entusiastisk över - förut. Vid en närmare genomlyssning tycker jag faktiskt ljudkvaliteten är lite tveksam i en del fall, och hans urval är ibland lite kitschigt. Det må ju vara en smaksak, så klart. Det finns riktiga fynd bland Elshaws restaureringar, men allt är verkligen inte intressant eller bra. Han verkar också utgå från vinylskivor, som alltså inte är förstahandsmaterial. Generellt sett kan man säga att det är bäst att provlyssna först, om det går. Att köpa över nätet kan vara vanskligt. Faktum är att iTunes Store har börjat få ett riktigt hyfsat sortiment av klassisk tango (och nytango finns redan där sen länge), så det kan löna sig att ta en titt där då och då. |
|
(Namnet visas ej) fre 4 jan kl 15.59 Red: fre 4 jan kl 20.52 |
Efter att ha lyssnat till ljudproverna på Keith Elshaws webbsida är jag också lite tveksam. Han verkar tvätta bort knaster och brus, men på bekostnad av dynamiken. De ursprungliga filerna är oftast klarare och direktare i ljudet. Men Mike Lavocahs sida var informativ och ger bra råd, verkar det som. Tangostore (www.tangostore.com) har ambitiöst nog lagt upp en ljudsnutt av varenda låt på skivorna i sin katalog, men det är inte så bra kvalitet på den sortens filer, så det är svårt att veta ifall det är bra ljud eller inte på själva CD:n. |