Musiken
DJ Teknik/programvara
Den här tråden har 2 inlägg och har lästs 431 gånger.
Senaste inlägget gjort av PeterStensson fre 16 nov 2007 kl 19.32 
|
Beirut fre 16 nov 2007 kl 14.26 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Har lagt in musik på laptop, PC, och gillar i-tunes. Skulle vilja veta hur jag, på ett tryggt sätt utan att störa pågående uppspelning, kan använda det när jag “Jokkar” live, redigera spellistan, lyssna på annan låt under uppspelning osv. Behöver jag någon extrautrustning? Är själv lat och trivs med i-tunes användarvänlighet. Kan dock tänka mig att lära ett nytt program men skulle vilja få tips om för- och nackdelar med olika varianter så att jag kan välja det som passar mig bäst. Helt enkelt: Vilken programvara tycker du är bäst för DJ.ande och varför? Var får man tag på densamma? |
|
PeterStensson fre 16 nov 2007 kl 19.32 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.08
|
Hej, Min lösning är att använda Media Center från J. River. Programmet har fördelen att det kan spela mot två (eller fler) olika ljudkort med olika “Playing Now”. På så sätt kan man alltså ha olika musik i lurarna och högtalarna. Och när man väl har fått ihop någonting i “lurlistan” kan man enkelt föra över det till “högtalarlistan”. Det här kräver en viss sinnesnärvaro - man måste alltid kolla vilken av listorna man jobbar med. Ytterligare fördelar är att man kan ställa in den till att inte börja spela en låt om man skulle råka dubbelklicka på den i biblioteket eller en spellista och att man kan organisera musiken väldigt fritt och presentera bra urval (t.ex. genrerna ”tango, ”tango-milonga” och ”tango-vals” men ingenting annat). Nackdelen är att programmet kostar pengar, men det är inga hemska summor ($39.98). Man kan ladda hem det från http://www.jrmediacenter.com/index.html och prova gratis i 30 dagar. En annan lösning (som är gratis) är att ladda ner Beatport Sync player, använda den parallellt med t.ex. iTunes och ställa in Beatport till att spela mot ”högtalarkortet” medan iTunes spelar mot ”hörlurskortet”. Sedan kan du använda dra-och-släpp från iTunes till Beatport. Nackdelen är att man (mig veterligt) inte kan kopiera från Traktor till iTunes om man vill spara spellistan för att se i efterhand vad man egentligen gjorde. Med den här lösningen måste man vara lite vaksam på vilket program som spelar mot vilket ljudkort – iTunes verkar alltid gå mot standardljudenheten för datorn, så man kan behöva välja en annan standardenhet (via kontrollpanelen) om man tycker att fel program spelar över fel ljudkort. Du kan ladda ner programmet från http://www.native-instruments.com/index.php?id=beatportsync , de verkar ha bytt namn på programmet men jag utgår från att det har minst samma möjligheter som det jag har provat. Det vore kul att höra om fler lösningar. |