Musiken
Kopiering av musik, upphovsrätt och STIM-avgifter
Den här tråden har 21 inlägg och har lästs 2041 gånger.
Senaste inlägget gjort av Peter ons 16 apr kl 08.58 
|
Maya mån 3 apr 2006 kl 13.15 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
...och jag har hennes “Beatitudes” om någon skulle vilja prov(inte tjuv)lyssna... :) |
|
Peter mån 3 apr 2006 kl 13.17 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Inte ens provlyssning är tillåtet utan avgift till STIM, enligt upphovsrättslagen. Jag vet, eftersom jag just nu undersöker förutsättningarna för tangoradio här på portalen. Jag får med andra ord inte uppmuntra till lagbrott – härav detta lilla påpekande. |
|
Tommysella mån 3 apr 2006 kl 15.33 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Då blir ju självklart min följdfråga: Hur gör man om man t.ex. spelar en skiva hemma och har bekanta på besök? De kan ju även det hårddras till att vara en typ av “provlyssning”. Ska man betala till Stim då också? :-) (Kanske ska diskuteras i en annan tråd :-) ) |
|
Peter mån 3 apr 2006 kl 15.46 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Privat uppspelning hemma är en sak, det är helt OK. Men en offentlig uppspelning, t ex på en praktika eller en milonga, kräver att du eller stället har tillstånd från STIM. Ställen som spelar musik har oftast ramavtal som innebär att de betalar en fast årsavgift. Det gäller allt från pizzerior som har radion på för kundernas räkning till rikstäckande arrangörer som Sveriges Radio. Men också i högsta grad den lilla tangoföreningen som ordnar danskvällar och praktikor, även om det rör sig om slutna sällskap. Som alla vet är det inte heller tillåtet att kopiera en CD om det inte rör sig om enstaka kopia för eget eller familjens bruk. Inte heller får man sända tangoradio utan att betala STIM-avgifter. Faktum är att det inte är så dyrt. :-) Jag återkommer med en betydligt skojigare aspekt av det här i en separat tråd – nämligen tangoradio på portalen. Det är nämligen på gång, om vi kan få det att gå ihop ekonomiskt. Så STIM är här och surfar då och då, som ni kanske förstår. Desto viktigare att allt går rätt till. ;-) |
|
Sone mån 3 apr 2006 kl 16.49 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Har det inte med inspelningens ålder att göra? |
|
Peter mån 3 apr 2006 kl 17.56 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Skyddstiden är 70 år efter upphovsmannens död. Det har alltså ingenting med inspelningens ålder att göra. Sen finns det ytterligare en skyddstid: inspelningen är dessutom skyddad i 50 år efter de medverkande musikernas död. Det innebär att inspelningar av tangokompositörer som dog 1936 eller tidigare skulle vara fria. Men några sådana finns inte: samtliga dog långt senare och en del lever ännu (som Salgán, t ex). Och dessutom måste alltså de medverkande musikerna samtliga ha dött innan 1956. Sammantaget: all den tangomusik vi spelar på praktikor och milongor är upphovsrättsskyddad, och för att det inte ska vara ett lagbrott att spela den måste det finnas ett avtal med STIM. |
|
Maya tis 4 apr 2006 kl 01.14 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Men... kan man inte låna ut en CD? :O |
|
Peter tis 4 apr 2006 kl 08.20 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Jovisst! :-) Bara inte för kopiering... Undrar om det inte vore läge för en diskussionstråd om kopiering, STIM-avgifter och lite annat. Det berör ju många, från den som vill skaffa sig ett tangobibliotek till den som anordnar en milonga eller en praktika. Eftersom jag ändå talar med STIM kanske jag skulle ta och sammanställa en liten översikt över vad upphovsrättslagen säger? |
|
Micke tis 4 apr 2006 kl 09.14 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Skulle vara intressant att läsa en sammanställning om STIM och upphovsrätt. Vad är det för straff som gäller om man inte betalar STIM på t.ex. en praktika? När jag jobbade som DJ 1995 då var alla restauranger skyldiga att ha ett danstillstånd. Vet du om det fortfarande är så? Om ja är det kopplat till STIM avgifterna? Kan du förklara varför en skiva som jag laddar ner på t.ex cdon.com bara är några kronor billigare än att köpa den fysika skiva. Om man laddar ner får man dessutom ingen fin bok och man får också betala CDR skivan själv. Tycker att det är en bra tanke med att betala och kunna ladda ner direkt. Men prisättningen är fel. Vad tycker ni? När man jobbar som DJ så får man köpa sina skivor själv utom de som jobbar väldigt mycket. De kan vara med i spec. klubbar där de betalar en liten avgift så får de alla skivor som ges ut. Iaf var det så förr. Gäller nog inte tangovärlden :-) Dessutom får restaurangen betala STIM. Borde det inte vara skäligt att fler DJ:s fick sina skivor? Eller iaf fick köpa dem till reducerade priser? Det gynnar ju ändå försäljningen av skivor, eller? Det svåra är kanske att dra gränsen för vem som är DJ? Om jag spelar en gång på en practica är jag en DJ då? /Micke |
|
Harry tis 4 apr 2006 kl 12.36 Red: mån 17 dec 2007 kl 01.06
|
Tycker det vore bra om STIM kunde diskuteras lite på tangoportalen. Tror att det kan behövas och också att vissa delar av den diskussionen nog är lämpligast att lägga i arrangörsforumet. Har själv skapat en tråd med ett inlägg där. |