Dansen
Kommer Tango Nuevo att dö ut eller växa sig starkare?
Den här tråden har 72 inlägg och har lästs 6993 gånger.
Senaste inlägget gjort av Knud fre 26 sep kl 20.06 
|
Berterik mån 12 maj kl 19.59 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Hej! Introducerar ett nytt ämne (tror jag) "Kommer Tango Nuevo att dö ut eller växa sig starkare?". Nuevon är hatad eller åtminstone förringad av många dansare, medans andra hittar något nytt och spännande i den. En del vill inte låta några nuevotoner komma fram under en milonga, och absolut inte några electrotangoljud, medans en del andra hittar sin energi i att få göra något av dessa utmaningar, härligt vad olika vi är! Är det sunt att tango låter sig utvecklas eller ska den konserveras som den en gång har varit? Fast den är ju utvecklad under hela tiden, både före och efter den s.k. ”Guldåldern”. Är det bara så att vi alla har våran favoritmodell av tangon från olika tidsperioder och stilar. Canyenge, milonga, vanlig, vals, nuevo, etc… är det stilen eller musiken eller tidsandan för tangon som styr vad vi gillar mest? Vissa av oss är allätare, en del andra lite mer sparsmakade, har det med våran tangouppväxt att göra eller är det en personlighet som lyser igenom? Själv är jag nog lite av allätare och finner det hela bäst om det blandas på ett bra sätt. Tänk er att äta en sallad och börja med att först äta upp gurkan, sedan tomaterna, sedan…. Nej, det gäller att få till en härlig blandning som inkluderar även det allra senaste. Jag tror inte att tangon slutar att utvecklas utan ser fram emot vad som kommer efter nuevon, eller har det alltid varit nuevo efter 1800-talet? Hur ser ni på det, ni som aldrig vill ha någon nuevo? Ni andra som inte kan tänka er en milonga utan nuevo, hur reagerar ni om det blir en nuevofri milonga? Berätta! DJ’s, ni kan inte ha det lätt om ni ska behaga alla dansare samma kväll! Hittar ni någon bra lösning ibland? Är det eran egna musikval som styr kvällen? |
|
Benke fre 16 maj kl 10.27 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Att bara sätta samman musik man själv gillar är inte alls bra. Det skall vara musik som dansarna gillar och det är väl ingen tillfällighet att musiken från guldåldern spelas mest här och i Buenos Aires. Den så kallade nuevon, vad är det??? Spelar man en nuevotanda dansar ju alla samma steg i alla fall, tendensen är väl att det går lite snabbare och blir stökigare på golvet? Att lägga in en nuevotanda under en milongakväll är helt ok men blir det för mycket av en "glad danskväll" med diverse icketangomusik kommer merparten av dansarna att gå hem. Helt riktigt som du säger finns det nuevoälskare och nuevohatare, själv tillhör jag den senare gruppen då jag inte greppat meningen med det. För mig handlar det om tango, inte cirkuskonster för att visa så många figurer på så kort tid som möjligt! Det hör liksom inte hemma på ett socialt dansgolv. Alternativa nuevomilongor är ju en lösning..... Har för andra året dansat mycket i Argentina och på nio olika milongor spelades inte en enda sk nuevotanda. Det verkar vara mer en europeisk företeelse.....eller som en bekant till mig sa: går jag med i en klubb för veteranbilar och kommer dit med en ny volvo, ja då har jag hamnat fel! |
|
Pitangus fre 16 maj kl 12.08 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Jag tycker att man måste analysera vad "nuevo" egentligen är. Lyssnar man igenom några plattor med s.k. "fusion" (som betyder sammansmältning - och som man hellre borde kalla genren, eftersom "nuevo" beskriver Piazzolla & Co) så är det en salig blandning av allt från upprockad tango till ren candombe, eller helt annan musik. Visst är det spännande musik som använder sig av tangons attribut, som bandoneón och inslag av ren tangomusik, men den erbjuder få möjligheter till en ren tangodans. Väljer man att hålla ett långsammare tempo, så hamnar man i en tango dansad i slow motion... Slutsatsen är att man som DJ ska välja sin "nuevo" med stor omsorg. Det finns låtar som det går att dansa tango till, och dessa kan man väl blanda in bland de klassiska, men börjar man blanda bland takterna alltför mycket, så blir snart pistan tom. På Berras fråga om "nuevon" kommer att överleva, så skulle jag vilja svara: Ja, så länge tangon är populär så kommer det att komponeras musik som inspireras av tangon. Men att påstå att det skulle röra sig om tango, det är en sanning med STOR modifikation! Själv skulle jag föredra att DJ:ar väljer att blanda in annan musik som det går att dansa vanlig tango till. Det finns åtskilliga låtar i det vanliga populärmusikutbudet som är helt dansbara, och det kan kännas som en befrielse att dansa till sådana som omväxling till den traditionella tangon. Om man nu skulle låta sig inspireras av Berras sallader, så är det skillnad på olika sorters sallader å ena sidan och sallad och soppa å andra sidan. Man vill ju inte riskera att det blir pannkaka av alltihopa! |
|
(Namnet visas ej) fre 16 maj kl 13.34 |
En stilla undran: Vad är då Neotango? Är det Nuevo på ett annat språk eller någonting mellan Nuevo (Piazzolla) och Fusion eller Fusion på ett annat språk? |
|
Pitangus fre 16 maj kl 14.10 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Kärt barn har många namn... Eller så är det att det alltid finns något geni som inte är nöjd med befintliga benämningar. "Modern tango" sägs "nuevon" vara, men då utgår man nog från vad man associerar till när man hör den. Det mesta av vad band som Gotan, Bajofondo, Electrocutango, Beata Söderberg, och andra spelar är annat än tango, kamouflerat som "tango"... |
|
Berterik fre 16 maj kl 20.13 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Hej Sven! Neotango används istället för Tango Nuevo efter vad jag har hittat på Google, så du är nog på rätt spår. Neotango är också en låt som Astor Piazzolla spelar. Neotango är också en orkester som har gjort två skivor: Instrumental och Cromatico. Neo Tango är också ett modernt skomärke i Buenos Aires. Så vi fortsätter att prata om Tango Nuevo ändå. Det är det uttryck vi använder oss mest av. Hej Jorge! Nuevo som jag har uppfattat det började med Piazzolla och innefattar även elctrotangon av idag. Frågan är ändå: "har det alltid varit nuevo efter 1800-talet?" Det har ju alltid kommit "ny" musik hela tiden, oftast utvecklad på den gamla, vilket även tangon från början. Konsten är ju att sätta tids- och utvecklingsgränser på när gammal musik som har fått ny form, gäller väl all sorts musik dessutom! Du har ett fantastiskt sinne för mat märker jag! Hej Bengt! Håller med dig om att en milongakväll ska ha en lagom blandning, äter inte gärna gräddtårta med bara grädde, skillnaden gör det intressantare, kombinationen ger helheten. Sen behöver man ju inte göra alla dessa trollkonster på golvet om det inte finns utrymme för det, musiken kan vara nog så härlig ändå till mer traditionella steg. Nog tror jag ändå att Nuevon är en Argentinsk grej och inte en Europeisk från början. Vi som dansar "Argentinsk Tango" försöker väl för det mesta att vara traditionsbärare i dansen på samma sätt som de som för polskornas traditioner vidare. Konstigt att du inte hittade något Nuevo i BA, men det finns nog om du får tips om de rätta ställen där, det finns ju lärare därifrån som lär ut Nuevo. |
|
(Namnet visas ej) fre 16 maj kl 22.35 |
Bertil! Jag har nog mest noterat Neo i sammanhang/samtidigt med Fusion, men fortfarande är jag inte på det klara med vad som är vad. Libertango med Piazzolla vill jag ha som Nuevo (det är ju Piazzolla som är Nuevo!?) Libertango med Tango Jointz måhända är Neo ( jazzigare än Nuevo) och Libertango med Ultratango borde då vara Fusion. Samma tango men var hör de hemma i klassen? |
|
Berterik lör 17 maj kl 03.04 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
Hej Sven! Vet inte om det har någon betydelse för denna tråd med din fråga, kan vara lämpligt om du startar ett annat musikforumtråd för att reda ut dessa begrepp om nuevo, neo och fusion. Det finns säkert de som är vassare än mig på dessa begrepp som kan hjälpa dig med dem. Tror du att den "nya" musiken som kommit på senare tid kommer att dö ut eller växa sig starkare? Kommer den att förnya sig ytterligare eller har vi nåt slutet. Dagens nya musik blir den bortglömd om något decennium?
|
|
(Namnet visas ej) lör 17 maj kl 10.13 |
Bertil! Piazzollas musik lever än! Både i "klassisk" och modern form och kommer nog så att göra i olika skeden. Den nya musiken likaså och med olika lyssnar/dansargrupper. Men många av Gotans, Libedinskys, Bajofondos, Tanghettos och Ultratangos låtar är i mitt tycke inte dansbara, ibland inte ens lyssnarvänliga. Iofs gäller det alla orkestrar. Men likt Elvis odödliga Jailhouse Rock kommer säker Vi Luz y Subi att spelas och dansas till i framtiden. |
|
Benke lör 17 maj kl 11.15 Red: mån 4 aug kl 19.34
|
visst finns det nuevomilongor i Buenos Aires, det betvivlar jag inte men det poitiva (som jag ser det) är att man får leta efter dem! :-) Det "klassiska" dominerar och kommer förmodligen att göra det framöver,,,, |